ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 所属別コンテンツ
  2. 免許資格課程センター
  3. 紀要論文
  4. 同志社大学教職課程年報
  5. (9)
  1. 紀要論文
  2. その他
  3. 同志社大学教職課程年報
  4. (9)

eラーニングを活用した反転型社会科憲法学習プログラムの開発

https://doi.org/10.14988/pa.2019.0000000525
https://doi.org/10.14988/pa.2019.0000000525
5ccbd866-7bbc-4717-8521-0a4d1768de04
名前 / ファイル ライセンス アクション
053000090001.pdf 053000090001.pdf (1.3 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2020-02-13
タイトル
タイトル eラーニングを活用した反転型社会科憲法学習プログラムの開発
言語 ja
タイトル
タイトル eラーニング オ カツヨウ シタ ハンテンガタ シャカイカ ケンポウ ガクシュウ プログラム ノ カイハツ
言語 ja-Kana
タイトル
タイトル Development of a flipped learning program on the constitution of Japan for a social studies class : based on e-learning
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題 憲法学習, eラーニング, 反転学習, 協調学習
constitutional learning, e-learning, flipped learning, collaborative learning
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.14988/pa.2019.0000000525
ID登録タイプ JaLC
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
その他(別言語等)のタイトル
その他のタイトル イーラーニング オ カツヨウ シタ ハンテンガタ シャカイカ ケンポウ ガクシュウ プログラム ノ カイハツ
言語 ja
著者 奥野, 浩之

× 奥野, 浩之

WEKO 3423
CiNii ID 1000080552067
e-Rad 80552067
AID DA18504026

ja 奥野, 浩之

ja-Kana オクノ, ヒロユキ

en Okuno, Hiroyuki

Search repository
虫本, 隆一

× 虫本, 隆一

WEKO 25413
CiNii ID 9000410263230

ja 虫本, 隆一

ja-Kana ムシモト, リュウイチ

en Mushimoto, Ryuichi

Search repository
著者所属
言語 ja
値 奥野, 浩之 / 同志社大学免許資格課程センター
著者所属
言語 ja
値 虫本, 隆一 / 同志社香里高等学校
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本研究は、eラーニングを活用することで、学校現場で実践可能な反転型社会科憲法学習プログラムを実現することを目的とする。eラーニングは、教員の授業展開を助けるとともに、教員は生徒個々の学習の進捗状況を把握することができる。また、eラーニングは、生徒にとっても自分のペースに合わせて学習を進めていくことができる教材である。コンテンツ設計にあたっては、教育工学の分野で研究が進んでいるインストラクショナルデザイン理論(ID理論)を用いた。開発した学習コンテンツについては、eラーニング化し、学校現場において反転学習として実践した。憲法学習の場合、対面活動で判例を活用することによって、原告、被告、あるいは中立的な立場から、公平な視点で問題について考えることが可能になる。ただ、そのためには判例を考えるための基本的な知識・概念をeラーニング等で身につけておく必要がある。本研究により、eラーニングによる基本的な知識・概念の定着と、これによって得た一定の知識・概念を活用する協調学習を組み合わせた反転型社会科憲法学習プログラムの一モデルを示すことができた。
言語 ja
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 The purpose of this research is to develop a flipped learning program on the Constitution of Japan for a social studies class that can be practiced at school by using e-learning. E-learning has possibilities to help teachers develop their classes and teachers can keep track of each student's learning progress. For content design, we used Instructional Design Theory, which is researched in the field of educational technology. The developed learning content was e-learned and practiced as flipped learning at school. In the case of constitutional learning, it is possible to think about issues from a plaintiff, a defendant, or a neutral standpoint by using judicial precedents in face-to-face activities. To realize this learning, it is necessary to acquire basic knowledge and concepts for thinking of cases through e-learning. Through this research, we were able to demonstrate a model of a flipped learning program on the Constitution of Japan for a social studies class that enables collaborative learning utilizing the knowledge and concepts obtained through e-learning.
言語 en
内容記述
内容記述 論文(Original Research Article)
書誌情報 ja : 同志社大学教職課程年報
en : The annual bulletin of the Teacher-Training Course at Doshisha University

号 9, p. 3-20, 発行日 2020-02-15
出版者
出版者 同志社大学教職課程年報編集委員会
言語 ja
ISSN
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 21867607
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12568203
権利者情報
権利者名 同志社大学教職課程年報編集委員会
言語 ja
関連サイト
関連タイプ isFormatOf
識別子タイプ URI
関連識別子 https://doors.doshisha.ac.jp/opac/opac_link/bibid/SB12414413/?lang=0
言語 ja
関連名称 掲載刊行物所蔵情報へのリンク / Link to Contents
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
日本十進分類法
主題Scheme NDC
主題 375.31
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-07-27 17:42:02.961751
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3