ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 所属別コンテンツ
  2. 免許資格課程センター
  3. 紀要論文
  4. 同志社大学教職課程年報
  5. (12)
  1. 紀要論文
  2. その他
  3. 同志社大学教職課程年報
  4. (12)

ろう学校教員の資格と現状

https://doi.org/10.14988/00029647
https://doi.org/10.14988/00029647
f62e8f78-f91c-4711-932e-0ab268acb974
名前 / ファイル ライセンス アクション
053000120001.pdf 053000120001.pdf (821.4 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2023-05-10
タイトル
タイトル ろう学校教員の資格と現状
言語 ja
タイトル
タイトル ロウガッコウ キョウイン ノ シカク ト ゲンジョウ
言語 ja-Kana
タイトル
タイトル Qualifications and current status of the deaf school teacher
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題 ろう学校教員, 資格, 教員養成, 授業研究
deaf school teacher, qualification, teacher training, lesson study
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.14988/00029647
ID登録タイプ JaLC
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
著者 中瀬, 浩一

× 中瀬, 浩一

WEKO 21305
CiNii ID 1000020369309
e-Rad 20369309
AID DA18774723

ja 中瀬, 浩一

ja-Kana ナカセ, コウイチ

en Nakase, Koichi

Search repository
著者所属
言語 ja
値 同志社大学免許資格課程センター
著者所属(英)
言語 en
値 Doshisha University
所属機関識別子種別
値 ROR
所属機関識別子
値 https://ror.org/01fxdkm29
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 文部科学省が公開しているデータなどから、聴覚障害者を対象とする特別支援学校(以下、ろう学校)に焦点をあてて、ろう学校教員の資格をめぐる現状と課題について考察した。
ろう学校教員の専門性を"資格"として示すものに特別支援学校教諭免許状(聴覚障がい領域)があるが、大学等の履修を免許状取得のための最小単位で考えるとき、その質も量も不十分といわざるを得ないことがわかった。
聴覚障がい教育領域の科目について、ろう学校教員のような授業研究会などは行われていない。それぞれの教員がそれぞれが有する専門性をもとに、教材研究して進められているのが現実である。今後は、聴覚障がい関連科目の授業研究などが広く行われることが、質の向上に貢献すると思われる。
言語 ja
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 The purpose of this paper is to examine the current situation and issues surrounding the qualifications of teachers at schools for the deaf, using data published by the Ministry of Education, Culture, Sports, Science, and Technology.
A special support school teacher's license (field of deaf and hearing-impaired education) is a "qualification" that indicates a teacher’s expertise at a school for the deaf. However, the course content taken at the university needs to be revised.
Class study meetings for subjects in education for the deaf at universities are not held like teachers at schools for the deaf. In reality, university teachers research teaching materials based on their specialties and proceed with classes. In the future, conducting class research on hearing-impaired-related subjects will contribute to improving quality.
言語 en
内容記述
内容記述 実践論文(Practice-Based Article)
書誌情報 ja : 同志社大学教職課程年報
en : The annual bulletin of the Teacher-Training Course at Doshisha University

号 12, p. 3-16, 発行日 2023-02-25
出版者
出版者 同志社大学教職課程年報編集委員会
言語 ja
ISSN
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 21867607
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12568203
権利者情報
権利者名 同志社大学教職課程年報編集委員会
言語 ja
関連サイト
関連タイプ isFormatOf
識別子タイプ URI
関連識別子 https://doors.doshisha.ac.jp/opac/opac_link/bibid/SB12414413/?lang=0
言語 ja
関連名称 掲載刊行物所蔵情報へのリンク / Link to Contents
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
日本十進分類法
主題Scheme NDC
主題 378.2
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-07-27 08:56:11.234264
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3