@article{oai:doshisha.repo.nii.ac.jp:00029650, author = {中瀬, 浩一 and Nakase, Koichi}, issue = {12}, journal = {同志社大学教職課程年報, The annual bulletin of the Teacher-Training Course at Doshisha University}, month = {Feb}, note = {文部科学省が公開しているデータなどから、聴覚障害者を対象とする特別支援学校(以下、ろう学校)に焦点をあてて、ろう学校教員の資格をめぐる現状と課題について考察した。 ろう学校教員の専門性を"資格"として示すものに特別支援学校教諭免許状(聴覚障がい領域)があるが、大学等の履修を免許状取得のための最小単位で考えるとき、その質も量も不十分といわざるを得ないことがわかった。 聴覚障がい教育領域の科目について、ろう学校教員のような授業研究会などは行われていない。それぞれの教員がそれぞれが有する専門性をもとに、教材研究して進められているのが現実である。今後は、聴覚障がい関連科目の授業研究などが広く行われることが、質の向上に貢献すると思われる。, The purpose of this paper is to examine the current situation and issues surrounding the qualifications of teachers at schools for the deaf, using data published by the Ministry of Education, Culture, Sports, Science, and Technology. A special support school teacher's license (field of deaf and hearing-impaired education) is a "qualification" that indicates a teacher’s expertise at a school for the deaf. However, the course content taken at the university needs to be revised. Class study meetings for subjects in education for the deaf at universities are not held like teachers at schools for the deaf. In reality, university teachers research teaching materials based on their specialties and proceed with classes. In the future, conducting class research on hearing-impaired-related subjects will contribute to improving quality., 実践論文(Practice-Based Article), application/pdf}, pages = {3--16}, title = {ろう学校教員の資格と現状}, year = {2023}, yomi = {ナカセ, コウイチ} }