ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 所属別コンテンツ
  2. 社会学部・研究科
  3. 紀要論文
  4. 評論・社会科学
  5. (144)
  1. 紀要論文
  2. 社会学部・研究科
  3. 評論・社会科学
  4. (144)

日本のスクールソーシャルワーク事業の歴史的変遷に関する研究 : スクールソーシャルワーカーの活動目的に焦点を当てて

https://doi.org/10.14988/00029509
https://doi.org/10.14988/00029509
cc8f5c94-0915-4e9b-b5a9-d2b751a0352f
名前 / ファイル ライセンス アクション
031001440008.pdf 031001440008.pdf (1.3 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2023-03-29
タイトル
タイトル 日本のスクールソーシャルワーク事業の歴史的変遷に関する研究 : スクールソーシャルワーカーの活動目的に焦点を当てて
言語 ja
タイトル
タイトル ニホン ノ スクール ソーシャル ワーク ジギョウ ノ レキシテキ ヘンセン ニカンスル ケンキュウ : スクール ソーシャル ワーカー ノ カツドウ モクテキ ニ ショウテン オ アテテ
言語 ja-Kana
タイトル
タイトル A study on the historical changes of school social work : focus on the purpose of school social workers
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題 スクールソーシャルワーク, スクールソーシャルワーカー, 活動目的, 歴史的変遷, 専門職
School social work, School social worker, Purpose of activity, Historical changes, Professional
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.14988/00029509
ID登録タイプ JaLC
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
著者 洪, 承載

× 洪, 承載

WEKO 25344
CiNii ID 9000406183359

ja 洪, 承載

ja-Kana ホン, スンゼ

en Hong, Seung Jae

Search repository
著者所属
言語 ja
値 同志社大学大学院社会学研究科社会福祉学専攻博士後期課程
著者所属(英)
言語 en
値 Doshisha University
所属機関識別子種別
値 ROR
所属機関識別子
値 https://ror.org/01fxdkm29
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本研究は,日本におけるスクールソーシャルワーカーの導入と展開における歴史的変遷に着目し,戦後から現在までの公的資料や報告書を分析することによって,スクールソーシャルワーカーの活動目的を明らかにする。研究の結果として,スクールソーシャルワーカーは既存の制度では対応できない複合的な課題に対して支援の範囲を広げていることが明らかになった一方で,人材不足に関する課題も指摘されていることがわかった。そして児童生徒及び保護者を生活者として捉えつつ,彼らの社会環境に焦点を当て,安定した生活をするための環境づくりを行うことこそが,時代を問わずスクールソーシャルワーカーの専門職としての活動目的であると考察した。
言語 ja
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 This paper focuses on historical changes in the introduction and development of school social workers in Japan. Analyze public documents and reports from the postwar to the present to Identify the underlying purpose as a professional school social worker. The results of the study show that school social workers are expanding their support of support for complex issues that cannot be addressed by existing systems, while challenges related to the shortage of human resources have also been pointed out. And it was considered to be the foundation of a professional school social worker regardless of age is to create an environment in which students and parents can be viewed as living people, focusing on their social environment, and living a stable life.
言語 en
内容記述
内容記述 論文(Article)
書誌情報 ja : 評論・社会科学
en : Hyoron Shakaikagaku (Social Science Review)

号 144, p. 155-177, 発行日 2023-03-31
出版者
出版者 同志社大学社会学会
言語 ja
出版者(英)
出版者 The Association of Social Studies, Doshisha University
言語 en
ISSN
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 02862840
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN00211207
権利者情報
権利者識別子Scheme AID
権利者識別子 DA15255399
権利者名 同志社大学社会学会
言語 ja
権利者名 The Association of Social Studies, Doshisha University
言語 en
関連サイト
関連タイプ isFormatOf
識別子タイプ URI
関連識別子 https://doors.doshisha.ac.jp/opac/opac_link/bibid/SB00961338/?lang=0
言語 ja
関連名称 掲載刊行物所蔵情報へのリンク / Link to Contents
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
日本十進分類法
主題Scheme NDC
主題 371.43
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-07-27 09:01:27.487821
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3