ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 所属別コンテンツ
  2. 免許資格課程センター
  3. 紀要論文
  4. 同志社大学教職課程年報
  5. (11)
  1. 紀要論文
  2. その他
  3. 同志社大学教職課程年報
  4. (11)

学校段階等間の接続の視点を生かす学校経営の在り方

https://doi.org/10.14988/00028905
https://doi.org/10.14988/00028905
d289ecd4-3039-4989-9c68-da60c0fd4fa1
名前 / ファイル ライセンス アクション
053000110005.pdf 053000110005.pdf (822.4 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2022-05-09
タイトル
タイトル 学校段階等間の接続の視点を生かす学校経営の在り方
言語 ja
タイトル
タイトル ガッコウ ダンカイ トウカン ノ セツゾク ノ シテン オ イカス ガッコウ ケイエイ ノ アリカタ
言語 ja-Kana
タイトル
タイトル The ideal way of school management that utilizes the viewpoint of connection between school stages, etc.
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題 学校段階等間の接続, 学習指導要領, 学校経営
connection between school stages, Courses of Study, school management
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.14988/00028905
ID登録タイプ JaLC
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
著者 柳澤, 彰紀

× 柳澤, 彰紀

WEKO 30618
CiNii ID 9000411537002
e-Rad_Researcher 90978983

en Yanagisawa, Akinori

ja 柳澤, 彰紀

ja-Kana ヤナギサワ, アキノリ


Search repository
沖田, 悟傳

× 沖田, 悟傳

WEKO 24026
CiNii ID 9000409833740

ja 沖田, 悟傳

ja-Kana オキタ, ノリツグ

en Okita, Noritsugu

Search repository
著者所属
言語 ja
値 柳澤, 彰紀 / 京田辺市立大住中学校
著者所属
言語 ja
値 沖田, 悟傳 / 同志社大学免許資格課程センター
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 学習指導要領が改訂され、小学校、中学校、高等学校のいずれにおいても、学校段階等間の接続に関わる項目が新設された。学校経営において、いかに円滑な接続を図っていくかが問われている。この論文では、学習指導要領などの記述から、円滑な接続の視点として次の①~④の4点を抽出した。
視点① 「目指す子ども像」を共有する
視点② カリキュラムをつなぐ
視点③ 人と人とをつなぐ(大人どうしをつなぐ、子どもどうしをつなぐ)
視点④ 子どもの姿をつなぐ(子どもの学びの成果を共有する)
このうち、視点②から視点④は、幼児期の教育と小学校教育の円滑な接続の在り方を考察した結果、導き出したものである。視点①から視点④は、個別に切り離して対応するものではなく、一体としてとらえて学校経営に反映させていくものである。今後の課題は、子どもの発達や学びが連続しているという認識に立ちながら学校経営を進めていくことにある。また、学校の中だけでなく、学校の外に対しても開かれた関係づくりとなる学校経営を行うことである。
言語 ja
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 With revisions to the Courses of Study, items related to connections between school stages were newly established in elementary schools, junior high schools, and senior high schools. However, this raises the question of how to achieve smooth connections in school management. In this paper, the following four points, (1) through (4), were extracted from the descriptions contained within the Courses of Study and other documents as different viewpoints for smooth connections.
(1) Sharing an ideal vision for children
(2) Connecting curricula
(3) Connecting people (connect adults to adults and children to children)
(4) Connecting how children are seen
Among these points, (2) through (4) were derived from the results of considering different approaches to achieve smooth connections between early childhood education and elementary school education. Points (1) through (4) are not to be separated and handled individually, but shall be taken as a whole and reflected in school management. One of the challenges ahead of us lies in promoting of school management with the understanding that the development and learning of children are successive. It will also be a challenge to conduct school management that creates open relationships not only within the school but outside the school as well.
言語 en
内容記述
内容記述 実践論文(Practice-Based Article)
書誌情報 ja : 同志社大学教職課程年報
en : The annual bulletin of the Teacher-Training Course at Doshisha University

号 11, p. 63-76, 発行日 2022-02-25
出版者
出版者 同志社大学教職課程年報編集委員会
言語 ja
ISSN
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 21867607
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12568203
権利者情報
権利者名 同志社大学教職課程年報編集委員会
言語 ja
関連サイト
関連タイプ isFormatOf
識別子タイプ URI
関連識別子 https://doors.doshisha.ac.jp/opac/opac_link/bibid/SB12414413/?lang=0
言語 ja
関連名称 掲載刊行物所蔵情報へのリンク / Link to Contents
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
日本十進分類法
主題Scheme NDC
主題 374.1
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-07-27 08:44:53.342609
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3