WEKO3
アイテム
教職課程履修学生の実習体験前の教師効力感および教師アイデンティティ
https://doi.org/10.14988/00028901
https://doi.org/10.14988/000289019d15314d-d565-42a9-8b68-0eb857343edc
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2022-05-09 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 教職課程履修学生の実習体験前の教師効力感および教師アイデンティティ | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | キョウショク カテイ リシュウ ガクセイ ノ ジッシュウ タイケンマエ ノ キョウシ コウリョクカン オヨビ キョウシ アイデンティティ | |||||
言語 | ja-Kana | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Teacher-efficacy and teacher-identity in student teachers before practical training | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題 | 教職課程, 動機づけ, 教師効力感, 教師アイデンティティ motivation, teacher-efficacy, teacheridentity, student teacher |
|||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.14988/00028901 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
アクセス権 | ||||||
アクセス権 | open access | |||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||
著者 |
田中, 希穂
× 田中, 希穂 |
|||||
著者所属 | ||||||
言語 | ja | |||||
値 | 同志社大学免許資格課程センター | |||||
著者所属(英) | ||||||
言語 | en | |||||
値 | Doshisha University | |||||
所属機関識別子種別 | ||||||
値 | kakenhi | |||||
所属機関識別子 | ||||||
値 | 34310 | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 教職課程を履修した学生が教職に就くと、教育現場での実践経験をとおして教師としての資質能力のさらなる向上を図ることが求められる。若手教員が自らの教員としての資質能力の向上に努め続けるためには教師効力感や教師アイデンティティの向上が重要である。そこで本研究では、大学の学部段階での教師効力感や教師アイデンティティを支援する方法を模索するために、教育現場での実習経験前の学生の教師効力感や教師アイデンティティの変化について検討するとともに、それらと教職志望理由や教職課程科目履修動機との関連性について明らかにすることを主な目的とした。4年制総合大学で教職課程を履修している学生33名(男性17名、女性16名)を対象に、1年次末と2年次末に調査を実施した。その結果、教師効力感やアイデンティティは1年次末から2年次末にかけてあまり変化しなかった。また子ども志向、教職への憧れ、自己成長のような動機づけ的要因が教師効力感やアイデンティティの促進と関連することが示唆された。 | |||||
言語 | ja | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | When a student who has completed a teacher-training course is hired as a teacher, it is required to further improve the qualifications and abilities as a teacher in the practical experience in the field of education. For young teachers to continue striving to improve their qualifications and abilities, it is essential to improve teacher-efficacy and teacher-identity. In this study, to find a way to support the improvement of teacher-efficacy and teacher-identity at the undergraduate level of the university, we examined the changes in teacher-efficacy and teacher-identity of students before practical training. We also examined the relationship between these factors and the motivational factors in a teacher-training course. Participants were 33 students (17 males and 16 females) taking a teacher-training course at a four-year university. A research was conducted at the end of the first and the second year. As a result, teacher-efficacy and teacher-identity did not change much from the first year to the end of the second year. It also became clear that motivational factors such as child orientation, longing for the teaching profession, and self-growth were related to teacher efficacy and identity promotion. | |||||
言語 | en | |||||
内容記述 | ||||||
内容記述 | 論文(Original Research Article) | |||||
書誌情報 |
ja : 同志社大学教職課程年報 en : The annual bulletin of the Teacher-Training Course at Doshisha University 号 11, p. 3-15, 発行日 2022-02-25 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 同志社大学教職課程年報編集委員会 | |||||
言語 | ja | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||
収録物識別子 | 21867607 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA12568203 | |||||
権利者情報 | ||||||
権利者名 | 同志社大学教職課程年報編集委員会 | |||||
言語 | ja | |||||
関連サイト | ||||||
関連タイプ | isFormatOf | |||||
識別子タイプ | URI | |||||
関連識別子 | https://doors.doshisha.ac.jp/opac/opac_link/bibid/SB12414413/?lang=0 | |||||
言語 | ja | |||||
関連名称 | 掲載刊行物所蔵情報へのリンク / Link to Contents | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
出版タイプ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
日本十進分類法 | ||||||
主題Scheme | NDC | |||||
主題 | 373.7 |