ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 所属別コンテンツ
  2. 免許資格課程センター
  3. 紀要論文
  4. 同志社大学教職課程年報
  5. (11)
  1. 紀要論文
  2. その他
  3. 同志社大学教職課程年報
  4. (11)

教職課程履修学生の実習体験前の教師効力感および教師アイデンティティ

https://doi.org/10.14988/00028901
https://doi.org/10.14988/00028901
9d15314d-d565-42a9-8b68-0eb857343edc
名前 / ファイル ライセンス アクション
053000110001.pdf 053000110001.pdf (792.4 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2022-05-09
タイトル
タイトル 教職課程履修学生の実習体験前の教師効力感および教師アイデンティティ
言語 ja
タイトル
タイトル キョウショク カテイ リシュウ ガクセイ ノ ジッシュウ タイケンマエ ノ キョウシ コウリョクカン オヨビ キョウシ アイデンティティ
言語 ja-Kana
タイトル
タイトル Teacher-efficacy and teacher-identity in student teachers before practical training
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題 教職課程, 動機づけ, 教師効力感, 教師アイデンティティ
motivation, teacher-efficacy, teacheridentity, student teacher
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.14988/00028901
ID登録タイプ JaLC
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
著者 田中, 希穂

× 田中, 希穂

WEKO 24024
CiNii ID 1000040399043
e-Rad_Researcher 40399043

ja 田中, 希穂

ja-Kana タナカ, キホ

en Tanaka, Kiho

Search repository
著者所属
言語 ja
値 同志社大学免許資格課程センター
著者所属(英)
言語 en
値 Doshisha University
所属機関識別子種別
値 kakenhi
所属機関識別子
値 34310
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 教職課程を履修した学生が教職に就くと、教育現場での実践経験をとおして教師としての資質能力のさらなる向上を図ることが求められる。若手教員が自らの教員としての資質能力の向上に努め続けるためには教師効力感や教師アイデンティティの向上が重要である。そこで本研究では、大学の学部段階での教師効力感や教師アイデンティティを支援する方法を模索するために、教育現場での実習経験前の学生の教師効力感や教師アイデンティティの変化について検討するとともに、それらと教職志望理由や教職課程科目履修動機との関連性について明らかにすることを主な目的とした。4年制総合大学で教職課程を履修している学生33名(男性17名、女性16名)を対象に、1年次末と2年次末に調査を実施した。その結果、教師効力感やアイデンティティは1年次末から2年次末にかけてあまり変化しなかった。また子ども志向、教職への憧れ、自己成長のような動機づけ的要因が教師効力感やアイデンティティの促進と関連することが示唆された。
言語 ja
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 When a student who has completed a teacher-training course is hired as a teacher, it is required to further improve the qualifications and abilities as a teacher in the practical experience in the field of education. For young teachers to continue striving to improve their qualifications and abilities, it is essential to improve teacher-efficacy and teacher-identity. In this study, to find a way to support the improvement of teacher-efficacy and teacher-identity at the undergraduate level of the university, we examined the changes in teacher-efficacy and teacher-identity of students before practical training. We also examined the relationship between these factors and the motivational factors in a teacher-training course. Participants were 33 students (17 males and 16 females) taking a teacher-training course at a four-year university. A research was conducted at the end of the first and the second year. As a result, teacher-efficacy and teacher-identity did not change much from the first year to the end of the second year. It also became clear that motivational factors such as child orientation, longing for the teaching profession, and self-growth were related to teacher efficacy and identity promotion.
言語 en
内容記述
内容記述 論文(Original Research Article)
書誌情報 ja : 同志社大学教職課程年報
en : The annual bulletin of the Teacher-Training Course at Doshisha University

巻 11, p. 3-15, 発行日 2022-02-25
出版者
出版者 同志社大学教職課程年報編集委員会
言語 ja
ISSN
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 21867607
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12568203
権利者情報
権利者名 同志社大学教職課程年報編集委員会
言語 ja
関連サイト
関連タイプ isFormatOf
識別子タイプ URI
関連識別子 https://doors.doshisha.ac.jp/opac/opac_link/bibid/SB12414413/?lang=0
言語 ja
関連名称 掲載刊行物所蔵情報へのリンク / Link to Contents
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
日本十進分類法
主題Scheme NDC
主題 373.7
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-07-27 12:54:08.983248
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3