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  1. 所属別コンテンツ
  2. 社会学部・研究科
  3. 紀要論文
  4. 評論・社会科学
  5. (137)
  1. 紀要論文
  2. 社会学部・研究科
  3. 評論・社会科学
  4. (137)

メディア文化の社会システム論的分析枠組みとボードリヤールのシミュラークルとハイパーリアル概念に基づく社会分析

https://doi.org/10.14988/00028363
https://doi.org/10.14988/00028363
f82889b6-a1a6-4cae-aad4-41e668826c1a
名前 / ファイル ライセンス アクション
031001370005.pdf 031001370005.pdf (1.3 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2021-08-05
タイトル
タイトル メディア文化の社会システム論的分析枠組みとボードリヤールのシミュラークルとハイパーリアル概念に基づく社会分析
言語 ja
タイトル
タイトル メディア ブンカ ノ シャカイ システムロンテキ ブンセキ ワクグミ ト ボードリヤール ノ シミュラークル ト ハイパーリアル ガイネン ニ モトズク シャカイ ブンセキ
言語 ja-Kana
タイトル
タイトル Critical examination of Jean Baudrillard's theory of simuracla, simulation, and hyperreality from a social systems theory perspective
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題 社会システム, ハイパーリアル, シミュラークル, メディア文化, 文化産業
Social systems theory, Hyperreality, Simulacra, Media culture, Culture industry
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.14988/00028363
ID登録タイプ JaLC
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
著者 伊藤, 高史

× 伊藤, 高史

WEKO 24544
CiNii ID 9000415078489
AID DA07646550

ja 伊藤, 高史

ja-Kana イトウ, タカシ

en Ito, Takashi

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著者所属
言語 ja
値 同志社大学社会学部教授
著者所属(英)
言語 en
値 Doshisha University
所属機関識別子種別
値 kakenhi
所属機関識別子
値 34310
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本稿は,ジャン・ボードリヤールが「シミュラークル」や「ハイパーリアル」といった概念を使って展開した社会分析を,メディア文化を分析するために筆者が提示した社会システム論的分析枠組みから捉え直し,同分析枠組みの有効性を示すことを試みる。ボードリヤールが描いた社会は,メディアの表象が「現実の表象」ではなく「現実」そのものとなるような社会である。このため,メディア文化に理論的にアプローチするときには,重要な示唆を与えてくれるものだ。ボードリヤールの議論は管理社会への警鐘として理解できるが,シミュラークルとしての「記号」「言語」の在り方を問い直すことで,人々が主体性を回復する可能性をも示唆している。メディア文化の社会システム論的分析枠組みから解釈すれば,管理社会論が指摘した側面は,経済的利益を制御メディアとする文化産業システムが創作システムと消費システムを浸食するものと理解できる。メディア文化の創造的側面に関しては,文化産業システムが本来的に差異を生み出すことで作動を継続するものであることに加えて,文化産業システムと創作システム,消費システムが相互に観察し合い,また自己を反省的に観察し,自己の作動を更新していく点に創造の契機が含まれていることを確認できる。
言語 ja
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 This study examines the social analysis of French sociologist Jean Baudrillard from a social systems theory perspective, to establish a theoretical framework for analyzing contemporary media culture. Baudrillard coined such concepts as "simuracla" and "hyperreality" and argued that the representation disseminated through media no longer has an original referent (the "reality" to be represented) outside of the media sphere and that the representation is now more representative of reality itself. The sociological analysis of media culture is strongly influenced by his arguments, as the arguments on hyperreality place much emphasis on the power of media. While Baudrillard's social analysis can be interpreted as criticism of a society that is highly controlled by political and business elites, he also suggests tactics for individuals to escape from such control and approach reality through critical examination of the simuracla and the signs created in the media. Social systems theory suggests that a society consists of a complex combination of different social systems, each of which is autonomous while also being influenced by the others. The author understands that the contemporary media culture can be conceptualized as a complex combination of three social systems : "creation system," "business system," and "consumption system." The creation system is based on the communication of creators, likewise, the business system is based on the communication of business practitioners and the consumption system is based on the communication of consumers. As suggested by Baudrillard's arguments, the business system exerts a strong influence on the creation and consumption systems. However, this does not mean that the business system fully controls the communication between creators and consumers. The creation and consumption systems can critically observe the operation of the business system and enjoy freedom to create and consume cultural products to a certain extents. The conflict among different social systems can be interpreted as a major factor for the creativity of media culture in capitalist societies.
言語 en
内容記述
内容記述 論文(Article)
書誌情報 ja : 評論・社会科学
en : Hyoron Shakaikagaku (Social Science Review)

号 137, p. 65-84, 発行日 2021-05-31
出版者
出版者 同志社大学社会学会
言語 ja
出版者(英)
出版者 The Association of Social Studies, Doshisha University
言語 en
ISSN
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 02862840
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN00211207
権利者情報
権利者識別子Scheme AID
権利者識別子 DA15255399
権利者名 同志社大学社会学会
言語 ja
権利者名 The Association of Social Studies, Doshisha University
言語 en
関連サイト
関連タイプ isFormatOf
識別子タイプ URI
関連識別子 https://doors.doshisha.ac.jp/opac/opac_link/bibid/SB00961338/?lang=0
言語 ja
関連名称 掲載刊行物所蔵情報へのリンク / Link to Contents
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
日本十進分類法
主題Scheme NDC
主題 361.5
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Ver.1 2023-07-27 13:57:02.759674
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