ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 所属別コンテンツ
  2. 社会学部・研究科
  3. 紀要論文
  4. 評論・社会科学
  5. (130)
  1. 紀要論文
  2. 社会学部・研究科
  3. 評論・社会科学
  4. (130)

大学院における異分野融合プログラムの課題に関する一考察 : STEM系を含む博士課程教育リーディング大学院プログラムの事例から

https://doi.org/10.14988/pa.2019.0000000401
https://doi.org/10.14988/pa.2019.0000000401
eb4cefbb-5d93-4d3e-8a94-2ef51c183618
名前 / ファイル ライセンス アクション
031001300005.pdf 031001300005.pdf (918.0 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2019-10-07
タイトル
タイトル 大学院における異分野融合プログラムの課題に関する一考察 : STEM系を含む博士課程教育リーディング大学院プログラムの事例から
言語 ja
タイトル
タイトル ダイガクイン ニオケル イブンヤ ユウゴウ プログラム ノ カダイ ニカンスル イチコウサツ : STEMケイ オ フクム ハカセ カテイ キョウイク リーディング ダイガクイン プログラム ノ ジレイ カラ
言語 ja-Kana
タイトル
タイトル Interdisciplinary integration programs in Japanese graduate schools : a case study of programs for leading graduate schools with STEM fields
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題 大学院教育, 博士課程教育リーディング大学院, 異分野融合プログラム
Graduate education, Programs for Leading Graduate Schools, Interdisciplinary integration programs
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.14988/pa.2019.0000000401
ID登録タイプ JaLC
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
その他(別言語等)のタイトル
その他のタイトル ダイガクイン ニ オケル イブンヤ ユウゴウ プログラム ノ カダイ ニ カンスル イチコウサツ : STEMケイ オ フクム ハクシ カテイ キョウイク リーディング ダイガクイン プログラム ノ ジレイ カラ
言語 ja
著者 竹永, 啓悟

× 竹永, 啓悟

WEKO 24873
CiNii ID 1000030966213
e-Rad_Researcher 30966213

ja 竹永, 啓悟

ja-Kana タケナガ, ケイゴ

en Takenaga, Keigo

Search repository
山田, 亜紀

× 山田, 亜紀

WEKO 25078
CiNii ID 1000030768776
e-Rad_Researcher 30768776
AID DA19330860

ja 山田, 亜紀

ja-Kana ヤマダ, アキ

en Yamada, Aki

Search repository
著者所属
言語 ja
値 竹永, 啓悟 / 同志社大学大学院社会学研究科教育文化学専攻博士後期課程
著者所属
言語 ja
値 山田, 亜紀 / 玉川大学リベラルアーツ学部助教
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本研究は,博士課程教育リーディング大学院を事例に,大学教育において異分野融合プログラムを実現させるためにはいかなる課題が生じるのか,担当教員に対するインタビュー調査を通して探索したものである。調査で明らかになった課題は次の3点にまとめられる。すなわち,学位における課題,学生指導やコースワークにおける課題,そしてプログラムの維持・継続における課題である。これらの課題を克服するために,専門分野の持つ境界を自らの分野とは異なる分野と協同することで自覚して乗り越えること,学生も教員も他の分野の方法論に対して知見と理解を深めること,長期的視点で大学における異分野融合の定着を図ることの以上の3点が重要であると結論することができる。
言語 ja
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 This research uses interviews with faculty from one of Japan's "Programs for Leading Graduate Schools" to demonstrate how interdisciplinary studies can affect university education. The findings focus on three points : 1) the value and results of obtaining a degree from a mixed discipline program 2) coursework and management of teaching 3) challenges in maintaining and continuing the program. These three points are important to establish the fusion of different fields in the university from the long-term perspective. In interdisciplinary education, the boundaries between specialized fields are overcome by collaboration between diverse fields, allowing the students and teachers to broaden their knowledge and understanding of many problem solving methodologies. It is important for both faculty and students to understand that the program structure should be balanced and not favoring one discipline over others. Additionally, the program structure should address challenges equally amongst faculty and students. For further study, we aim to research overcoming the challenges in mixed discipline education and an ideal program structure to improve educational cooperation and outcomes for both faculty and students.
言語 en
内容記述
内容記述 論文(Article)
書誌情報 ja : 評論・社会科学
en : Hyoron Shakaikagaku (Social Science Review)

巻 130, p. 65-84, 発行日 2019-09-30
出版者
出版者 同志社大学社会学会
言語 ja
出版者(英)
出版者 The Association of Social Studies, Doshisha University
言語 en
ISSN
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 02862840
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN00211207
権利者情報
権利者識別子Scheme AID
権利者識別子URI https://ci.nii.ac.jp/author/DA15255399
権利者識別子 DA15255399
権利者名 同志社大学社会学会
言語 ja
権利者名 The Association of Social Studies, Doshisha University
言語 en
関連サイト
関連タイプ isFormatOf
識別子タイプ URI
関連識別子 https://doors.doshisha.ac.jp/opac/opac_link/bibid/SB00961338/?lang=0
言語 ja
関連名称 掲載刊行物所蔵情報へのリンク / Link to Contents
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
日本十進分類法
主題Scheme NDC
主題 377.1
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-07-27 13:56:10.941347
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3