ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 所属別コンテンツ
  2. グローバル地域文化学部
  3. 紀要論文
  4. GR-同志社大学グローバル地域文化学会紀要
  5. (9)
  1. 紀要論文
  2. グローバル地域文化学部
  3. GR-同志社大学グローバル地域文化学会紀要
  4. (9)

EUの複言語政策と、イタリアに於ける外国語教育の現状と課題 : 日本の小学校英語教育の教科化への示唆

https://doi.org/10.14988/pa.2017.0000016816
https://doi.org/10.14988/pa.2017.0000016816
44522d02-8859-4736-98f5-06a7e6176ab0
名前 / ファイル ライセンス アクション
052000090004.pdf 052000090004.pdf (642.3 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2017-11-22
タイトル
タイトル EUの複言語政策と、イタリアに於ける外国語教育の現状と課題 : 日本の小学校英語教育の教科化への示唆
言語 ja
タイトル
タイトル EU ノ フクゲンゴ セイサク ト イタリア ニオケル ガイコクゴ キョウイク ノ ゲンジョウ ト カダイ : ニホン ノ ショウガッコウ エイゴ キョウイク ノ キョウカカ エノ シサ
言語 ja-Kana
タイトル
タイトル The current situation and issues of foreign language education in Italy in relation to EU multilingual policy
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題 EU, CLIL, Italy, Vehicular language, Plurilingualism
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.14988/pa.2017.0000016816
ID登録タイプ JaLC
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
その他(別言語等)のタイトル
その他のタイトル EUの複言語政策とイタリアに於ける外国語教育の現状と課題 : 日本の小学校英語教育の教科化への示唆
言語 ja
著者 植松, 茂男

× 植松, 茂男

WEKO 23718
CiNii ID 1000040288965
e-Rad_Researcher 40288965
AID DA13322349

en Uematsu, Shigeo

ja 植松, 茂男

ja-Kana ウエマツ, シゲオ


Search repository
長田, 恵理

× 長田, 恵理

WEKO 23719
CiNii ID 1000040581690
e-Rad_Researcher 40581690

ja 長田, 恵理

ja-Kana オサダ, エリ

en Osada, Eri

Search repository
著者所属
言語 ja
値 植松, 茂男 / 同志社大学グローバル地域文化学部教授
著者所属
言語 ja
値 長田, 恵理 / 國學院大學人間開発学部准教授
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本論はイタリアの初等・中等学校に於けるContent Language Integrated Learning (CLIL) 授業の現状と課題を報告する。EU及びイタリアの言語政策とCEFLについて簡単に触れた上で、イタリアのCLIL教員養成プログラムについて紹介する。さらにCLIL授業が実際どのように行われているか、北イタリア小学校・中等学校それぞれの現場の様子を詳細。さらにCLILのこれからの課題を、教員の媒介語(英語)レベルを中心に考察する。また日本でCLIL授業を可能にする教員養成制度施策についても言及する。
言語 ja
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 The purpose of this study is to shed light upon the feasibility of Content and Language Integrated Learning (CLIL) at elementary schools, junior high schools and high schools, teachers' language competence, and the ways CLIL is currently being implemented, by describing specific cases in the Italian context. To provide an insight into the issue, this paper first contextualizes Italian CLIL teacher training within the policy recommendations provided by the European Union and the Italian Ministry of Education. It goes on to describe in detail various CLIL classes, based on class observations with a particular focus on English as the vehicular language, to explore issues related to class management. Finally, it presents the outcomes of this new approach, drawing on observational data and interviews, to uncover the descriptive characteristics of the individuals involved in class coordination (teachers in Northern Italy who coordinate the CLIL curriculum) and the extent to which teachers displayed a willingness to communicate in the vehicular language of instruction. The different perspectives of policy, teacher training and class management inform suggestions for the training of CLIL teachers in the current Japanese context and beyond.
言語 en
内容記述
内容記述 研究ノート(Note)
内容記述
内容記述 科研費基盤研究(C), 課題番号15K02805, 「小学校英語教育の教科化に向けた先進的な取り組み」, 研究代表者 植松茂男, による成果の一部
書誌情報 ja : GR-同志社大学グローバル地域文化学会紀要
en : Doshisha Global and Regional Studies Review

巻 9, p. 79-100, 発行日 2017-10-25
出版者
出版者 同志社大学グローバル地域文化学会
言語 ja
出版者(英)
出版者 Doshisha Society for Global and Regional Studies
言語 en
ISSN
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 21879060
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12645632
権利者情報
権利者識別子Scheme AID
権利者識別子URI https://ci.nii.ac.jp/author/DA17863023
権利者識別子 DA17863023
権利者名 同志社大学グローバル地域文化学会
言語 ja
権利者名 Doshisha Society for Global and Regional Studies
言語 en
関連サイト
関連タイプ isFormatOf
識別子タイプ URI
関連識別子 https://doors.doshisha.ac.jp/opac/opac_link/bibid/SB12670105/?lang=0
言語 ja
関連名称 掲載刊行物所蔵情報へのリンク / Link to Contents
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
日本十進分類法
主題Scheme NDC
主題 830.7
研究代表者
寄与者タイプ ProjectLeader
寄与者識別子Scheme WEKO
寄与者識別子 23718
寄与者識別子Scheme CiNii ID
寄与者識別子URI http://ci.nii.ac.jp/nrid/1000040288965
寄与者識別子 1000040288965
寄与者識別子Scheme e-Rad_Researcher
寄与者識別子URI https://kaken.nii.ac.jp/ja/search/?qm=40288965
寄与者識別子 40288965
寄与者識別子Scheme AID
寄与者識別子URI https://ci.nii.ac.jp/author/DA13322349
寄与者識別子 DA13322349
姓名 Uematsu, Shigeo
言語 en
姓名 植松, 茂男
言語 ja
姓名 ウエマツ, シゲオ
言語 ja-Kana
助成情報
識別子タイプ Crossref Funder
助成機関識別子 https://doi.org/10.13039/501100001691
助成機関名 日本学術振興会
言語 ja
助成機関名 Japan Society for the Promotion of Science
言語 en
研究課題番号URI https://kaken.nii.ac.jp/ja/grant/KAKENHI-PROJECT-15K02805/
研究課題番号 JP15K02805
研究課題番号タイプ JGN
研究課題名 小学校英語教育の教科化に向けた先進的な取り組み
言語 ja
研究機関識別子種別
値 kakenhi
研究機関識別子
値 34310
研究機関名
言語 ja
値 同志社大学
研究機関名(英)
言語 en
値 Doshisha University
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-07-27 15:50:55.251139
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3