WEKO3
アイテム
モンゴル遊牧民に学ぶ環境教育の可能性 : 人間と多様な自然の相互関係を基軸に
https://doi.org/10.14988/pa.2017.0000013254
https://doi.org/10.14988/pa.2017.0000013254e3bce032-691b-4df5-b172-37a01e97cb20
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2013-10-08 | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
タイトル | モンゴル遊牧民に学ぶ環境教育の可能性 : 人間と多様な自然の相互関係を基軸に | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
言語 | ja-Kana | |||||||||||
タイトル | モンゴル ユウボクミン ニ マナブ カンキョウ キョウイク ノ カノウセイ : ニンゲン ト タヨウナ シゼン ノ ソウゴ カンケイ オ キジク ニ | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
タイトル | What can we learn from Mongolia nomads? : the environmental education based on the mutual relationship between human being and nature | |||||||||||
言語 | ||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題 | 文化多様性, 環境教育, モンゴル遊牧民, 土地に根ざした生き方, もうひとつの視点 cultural diversity, environmental education, Mongolian nomadic people, community based way of life, alternative perspectives |
|||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||
ID登録 | ||||||||||||
ID登録 | 10.14988/pa.2017.0000013254 | |||||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||||
アクセス権 | ||||||||||||
アクセス権 | open access | |||||||||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||||
その他(別言語等)のタイトル | ||||||||||||
その他のタイトル | What can we learn from the nomadic people of Mongolia? : environmental education based on the reciprocal relationship between human beings and nature | |||||||||||
言語 | en | |||||||||||
著者 |
飯塚, 宜子
× 飯塚, 宜子
|
|||||||||||
著者所属 | ||||||||||||
ja | ||||||||||||
同志社大学総合政策科学研究科博士課程(後期課程) | ||||||||||||
著者所属(英) | ||||||||||||
en | ||||||||||||
Doshisha University | ||||||||||||
所属機関識別子種別 | ||||||||||||
値 | kakenhi | |||||||||||
所属機関識別子 | ||||||||||||
値 | 34310 | |||||||||||
抄録 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||
内容記述 | 本稿では、地域の自然に根ざす生き方を維持するモンゴル遊牧民を知るワークショップを通して、都市生活を送る日本の親子が何を学ぶことができるのかを明らかにし、文化多様性に学ぶ環境教育の可能性を検証した。ツールとして、1人の遊牧民の女の子の目から見た暮らしの写真、五感に訴えかけるモノ、動画、遊牧民の女の子の「大切なもの」の写真等を活用した。その結果、自分が生きる世界だけが世界ではないという「多様性」の受容、無意識に保持していた当たり前の感覚を客観的に見つめる「価値の相対化」、「いのちは自然界のつながりに根ざしていること」への気づき、生きていることや身近な人とのつながりなどの実感、目に見えないものの価値、動物や自然との関係などを考える「もう1つの視点」などの学びが見られた。今後も、生態環境と伝統的知識の継承、グローバル化する世界におけるコミュニティのありかたなど、多様な自然生態に根ざした異なる社会経済環境下にある文化多様性に学ぶべき内容、手法や有効性を詳細に検討しながら、実践研究をすすめていきたい。 | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
抄録 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||
内容記述 | This paper is based on a social experiment, conducted as an attempt to validate a model of environmental education based on the program of cultural diversity and land-based lifestyles. An experimental workshop was carried out to clarify what Japanese children and their guardians living in urban cities can learn from Mongolian nomadic people's way of life. In the workshop, many photographs are showed to the participants to understand the Mongolian nomadic way of life. Some photos are taken by a Mongolian little girl, which she felt are important in her life. Other materials included video clips and objects which are seemingly stimulating the five senses. The children and guardians who participated in the workshop have reported as follows: to learn the cultural diversity gradually, the question of what is "normal" in our daily lives, the awareness that life is interconnected in the cycle of the natural world, the feeling of communal tie with people, the perception of the beings that we are unable to see, and a new perspective on the relationship between people and nature. This experimental study will be further developed with careful consideration on methodology, program content and efficacy, learning from cultural diversity found among diverse socio-political and environmental conditions. Specifically, these further studies would include how ecological systems are preserved and traditional knowledge are passed down, and what is the role of community in the globalizing world. | |||||||||||
言語 | en | |||||||||||
内容記述 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||
内容記述 | 研究ノート・資料(Note) | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
内容記述 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||
内容記述 | 本文ページ133の脚注1,本文ページ136の脚注12,13の最後に『(2013年4月9日確認)』を追加 | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
書誌情報 |
ja : 同志社政策科学研究 en : Doshisha University policy & management review 巻 15, 号 1, p. 133-140, 発行日 2013-09-20 |
|||||||||||
出版者 | ||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
出版者 | 同志社大学政策学会 | |||||||||||
出版者(英) | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
出版者 | The Policy and Management Association of Doshisha University | |||||||||||
ISSN | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||||||||
収録物識別子 | 18808336 | |||||||||||
書誌レコードID | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||
収録物識別子 | AA11408121 | |||||||||||
権利者情報 | ||||||||||||
権利者名 | 同志社大学政策学会 | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
権利者名 | The Policy and Management Association of Doshisha University | |||||||||||
言語 | en | |||||||||||
関連サイト | ||||||||||||
関連タイプ | isFormatOf | |||||||||||
識別子タイプ | URI | |||||||||||
関連識別子 | https://doors.doshisha.ac.jp/opac/opac_link/bibid/SB00953026/?lang=0 | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
関連名称 | 掲載刊行物所蔵情報へのリンク / Link to Contents | |||||||||||
フォーマット | ||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||
内容記述 | application/pdf | |||||||||||
出版タイプ | ||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||||
日本十進分類法 | ||||||||||||
主題 | 375 |