ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 所属別コンテンツ
  2. 免許資格課程センター
  3. 紀要論文
  4. 同志社教師教育研究
  5. (1)
  1. 紀要論文
  2. その他
  3. 同志社教師教育研究
  4. (1)

『生徒指導提要』の改訂から見える教育相談の重要性と方向性

https://doi.org/10.14988/0002000410
https://doi.org/10.14988/0002000410
10cc5768-9daf-4530-93da-ecb17decfc56
名前 / ファイル ライセンス アクション
063000010005.pdf 063000010005.pdf (641.3 KB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2024-05-09
タイトル
タイトル 『生徒指導提要』の改訂から見える教育相談の重要性と方向性
言語 ja
タイトル
タイトル セイト シドウ テイヨウ ノ カイテイ カラ ミエル キョウイク ソウダン ノ ジュウヨウセイ ト ホウコウセイ
言語 ja-Kana
タイトル
タイトル The importance and direction of educational counseling seen from the revision of the "Guidelines for students guidance"
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題 教育相談, 生徒指導提要, カウンセリングマインド
Educational consultation, Guidelines for Students guidance, Counseling Mind
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.14988/0002000410
ID登録タイプ JaLC
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
その他(別言語等)のタイトル
その他のタイトル 生徒指導提要の改訂から見える教育相談の重要性と方向性
言語 ja
著者 大橋, 忠司

× 大橋, 忠司

WEKO 21307
CiNii ID 1000020755384
e-Rad 20755384

ja 大橋, 忠司

ja-Kana オオハシ, タダシ

en Ohashi, Tadashi

Search repository
著者所属
言語 ja
値 同志社大学免許資格課程センター非常勤講師
著者所属(英)
言語 en
値 Doshisha University
所属機関識別子種別
値 ROR
所属機関識別子
値 https://ror.org/01fxdkm29
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 2022年12月に改訂された生徒指導提要では,従来の「させる」生徒指導から「支える」生徒指導へと舵が切られ,児童生徒が自発的・主体的に成長・発達する過程を支える意図でなされる教職員の働きかけとしての生徒指導の展開を求め,生徒指導を2軸,3類,4層(発達支持的生徒指導・課題未然防止教育・課題早期発見対応・困難課題対応的生徒指導)構造と捉えている。特に全ての教育活動の中で教育相談の役割は益々大きくなっており,組織としての教育相談の体制の構築とチームとしての連携の在り方に向けて,生徒指導と教育相談が一体となった取組が喫緊の課題になっている。また,担任だけでなく子どもに関わる全ての教職員が教育相談の重要性に気付き,教育相談の技法(カウンセリングマインド)を身につけることは今後の学校教育には必要不可欠である。教育相談に視点を当て,前回の生徒指導提要と今回改訂された生徒指導提要を比較することから教育相談の重要性と方向性をまとめる。
言語 ja
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 The revised version of the Student Guidance Guidelines shifts from the conventional "letting students" to "supporting" student guidance, and calls for the development of student guidance as encouragement by faculty and staff with the intention of supporting the process of self-directed and independent growth and development of students. In recent years, the role of educational consultation has become larger and larger in all educational activities, and the establishment of an educational consultation system as an organization has become an urgent issue. In addition, it is essential for future school education for not only homeroom teachers but also all teachers and staff involved with children to recognize the importance of educational consultation and acquire educational counseling techniques (counseling mindset). The importance and direction of educational consultation are summarized by comparing the previous student guidance guidelines with the revised guidelines.
言語 en
内容記述
内容記述 展望論文(Review Article)
書誌情報 ja : 同志社教師教育研究
en : Doshisha teacher education research

号 1, p. 33-37, 発行日 2024-02-25
出版者
出版者 「同志社教師教育研究」編集委員会
言語 ja
ISSN
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 27591794
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AB00031073
権利者情報
権利者名 「同志社教師教育研究」編集委員会
言語 ja
関連サイト
関連タイプ isFormatOf
識別子タイプ URI
関連識別子 https://doors.doshisha.ac.jp/opac/opac_link/bibid/SB12918500/?lang=0
言語 ja
関連名称 掲載刊行物所蔵情報へのリンク / Link to Contents
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
日本十進分類法
主題Scheme NDC
主題 375.23
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2024-04-24 03:52:52.175096
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3