WEKO3
アイテム
特別支援学校高等部に在籍する知的障害のある生徒のメンタルヘルス
https://doi.org/10.14988/0002000408
https://doi.org/10.14988/000200040805f4fe1f-7846-424b-9f8a-0d17dac1b7dc
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2024-05-09 | |||||||||||||||||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||||||||||||||||
タイトル | 特別支援学校高等部に在籍する知的障害のある生徒のメンタルヘルス | |||||||||||||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||||||||||||||||
タイトル | トクベツ シエン ガッコウ コウトウブ ニ ザイセキ スル チテキ ショウガイ ノ アル セイト ノ メンタル ヘルス | |||||||||||||||||||||||||||||
言語 | ja-Kana | |||||||||||||||||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||||||||||||||||
タイトル | Mental health of students with intellectual disabilities in high schools for special education | |||||||||||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||||||||||
言語 | ||||||||||||||||||||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||||||||||
主題 | 知的障害, メンタルヘルス, 不安, 抑うつ, 特別支援学校高等部 intellectual disability, mental health, anxiety, depression, high school for special needs education |
|||||||||||||||||||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||||||||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||||||||||||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||||||||||||||||||||
ID登録 | ||||||||||||||||||||||||||||||
ID登録 | 10.14988/0002000408 | |||||||||||||||||||||||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||||||||||||||||||||||
アクセス権 | ||||||||||||||||||||||||||||||
アクセス権 | open access | |||||||||||||||||||||||||||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||||||||||||||||||||||
著者 |
中西, 陽
× 中西, 陽× 吉田, 帆乃× 矢野, 彩都美× 松原, 耕平
WEKO
31281
× 岸田, 広平
WEKO
3504
× 石川, 信一
WEKO
18342
|
|||||||||||||||||||||||||||||
著者所属 | ||||||||||||||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||||||||||||||
値 | 中西, 陽 / 奈良教育大学学校教育講座特任准教授 | |||||||||||||||||||||||||||||
著者所属 | ||||||||||||||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||||||||||||||
値 | 吉田, 帆乃 / 同志社大学心理学部在学生 | |||||||||||||||||||||||||||||
著者所属 | ||||||||||||||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||||||||||||||
値 | 矢野, 彩都美 / 同志社大学心理学部在学生 | |||||||||||||||||||||||||||||
著者所属 | ||||||||||||||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||||||||||||||
値 | 松原, 耕平 / 同志社大学研究開発推進機構助教 | |||||||||||||||||||||||||||||
著者所属 | ||||||||||||||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||||||||||||||
値 | 岸田, 広平 / 日本学術振興会特別研究員(PD) / 関西学院大学文学部受託研究員 | |||||||||||||||||||||||||||||
著者所属 | ||||||||||||||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||||||||||||||
値 | 石川, 信一 / 同志社大学心理学部教授 | |||||||||||||||||||||||||||||
抄録 | ||||||||||||||||||||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||||||||||||||||||||
内容記述 | 本研究では,特別支援学校の高等部に在籍する軽度から中度の知的障害のある生徒のメンタルヘルスについて明らかにするために,自己報告に基づいて不安症状と抑うつ症状について調査を行った。一般の高校生と比較した場合に,不安については有意な差は示されなかったが,抑うつにおいては知的障害生徒の得点が有意に高いことが示された。また,抑うつと不安の相関や内的整合性について一般高校生のデータと比較することで知的障害生徒の自己報告の信頼性や妥当性についても検討を行った。その結果,一般高校生と同等の結果が示されたことから,知的障害生徒の自己報告もメンタルヘルスのアセスメントにおける指標として十分に利用できる可能性があることが明らかになった。今後の課題として,知的障害生徒のさらなるデータの集積やメンタルヘルスの関連要因の検討があげられた。 | |||||||||||||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||||||||||||||
抄録 | ||||||||||||||||||||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||||||||||||||||||||
内容記述 | In this study, we investigated anxiety and depressive symptoms based on student's self-reports in order to clarify the mental health of students with mild to moderate intellectual disabilities (ID) enrolled in high schools for special needs education. As a result, there was no significant difference in anxiety symptoms between students with ID and general high school students, but students with ID had significantly higher depression symptoms than general high school students. We also examined the reliability and validity of self-reports by students with ID by comparing the correlation between and depression and anxiety symptoms and internal consistency with data from general high school students. The results showed that the correlation coefficient and α coefficient were similar to those of general high school students, indicators that the self-reports of students with ID may be fully utilized as indicators for mental health assessment. Future tasks include collecting further data on students with ID and examining factors related to mental health. | |||||||||||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||||||||||
内容記述 | ||||||||||||||||||||||||||||||
内容記述 | 研究資料(Research Material) | |||||||||||||||||||||||||||||
書誌情報 |
ja : 同志社教師教育研究 en : Doshisha teacher education research 号 1, p. 18-24, 発行日 2024-02-25 |
|||||||||||||||||||||||||||||
出版者 | ||||||||||||||||||||||||||||||
出版者 | 「同志社教師教育研究」編集委員会 | |||||||||||||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||||||||||||||
ISSN | ||||||||||||||||||||||||||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||||||||||||||||||||||||||
収録物識別子 | 27591794 | |||||||||||||||||||||||||||||
書誌レコードID | ||||||||||||||||||||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||||||||||||||||||||
収録物識別子 | AB00031073 | |||||||||||||||||||||||||||||
権利者情報 | ||||||||||||||||||||||||||||||
権利者名 | 「同志社教師教育研究」編集委員会 | |||||||||||||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||||||||||||||
関連サイト | ||||||||||||||||||||||||||||||
関連タイプ | isFormatOf | |||||||||||||||||||||||||||||
識別子タイプ | URI | |||||||||||||||||||||||||||||
関連識別子 | https://doors.doshisha.ac.jp/opac/opac_link/bibid/SB12918500/?lang=0 | |||||||||||||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||||||||||||||
関連名称 | 掲載刊行物所蔵情報へのリンク / Link to Contents | |||||||||||||||||||||||||||||
フォーマット | ||||||||||||||||||||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||||||||||||||||||||
内容記述 | application/pdf | |||||||||||||||||||||||||||||
出版タイプ | ||||||||||||||||||||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||||||||||||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||||||||||||||||||||||
日本十進分類法 | ||||||||||||||||||||||||||||||
主題Scheme | NDC | |||||||||||||||||||||||||||||
主題 | 378.6 |