WEKO3
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国家メディア戦略「文化映画」への広告の接近 : 第二次世界大戦期の原弘と板垣鷹穂の言説と制作に着目して
https://doi.org/10.14988/0002000140
https://doi.org/10.14988/000200014086a30851-45fb-4a9d-b45c-678d71287dee
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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031001460002.pdf (4.1MB)
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Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||
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公開日 | 2023-11-06 | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | 国家メディア戦略「文化映画」への広告の接近 : 第二次世界大戦期の原弘と板垣鷹穂の言説と制作に着目して | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | コッカ メディア センリャク ブンカ エイガ エノ コウコク ノ セッキン : ダイニジ セカイ タイセンキ ノ ハラ ヒロム ト イタガキ タカオ ノ ゲンセツ ト セイサク ニ チャクモク シテ | |||||||||||
言語 | ja-Kana | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | Approaching the national media strategy of "cultural films" in advertising : the discourse and production of Hiromu Hara and Takao Itagaki during the World War II era | |||||||||||
言語 | en | |||||||||||
言語 | ||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 広告映画 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 文化映画 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 写真壁画 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 機械芸術論 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 板垣鷹穂 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | Advertising film | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | Cultural film | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | Photomural | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | Mechanical art theory | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | Takao Itagaki | |||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||
ID登録 | ||||||||||||
ID登録 | 10.14988/0002000140 | |||||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||||
アクセス権 | ||||||||||||
アクセス権 | open access | |||||||||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||||
その他(別言語等)のタイトル | ||||||||||||
その他のタイトル | 国家メディア戦略文化映画への広告の接近 : 第二次世界大戦期の原弘と板垣鷹穂の言説と制作に着目して | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
著者 |
竹内, 幸絵
× 竹内, 幸絵
WEKO
30588
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著者所属 | ||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
値 | 同志社大学社会学部教授 | |||||||||||
著者所属(英) | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
値 | Doshisha University | |||||||||||
所属機関識別子種別 | ||||||||||||
値 | ROR | |||||||||||
所属機関識別子 | ||||||||||||
値 | https://ror.org/01fxdkm29 | |||||||||||
抄録 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||
内容記述 | 本稿の目的は,1930年代における視覚情報伝達メディアとしての映画の伸張の過程を,二人の芸術分野の主導者らの言説と制作物に着目して明らかにすることにある。1937年のパリ万博日本館で写真壁画を制作したデザイナー原弘は,同時期に公開された国家的な映画に強い関心を寄せ,広告映画制作への意欲を表明していた。国家の諮問委員の立場にあった美術評論家,板垣鷹穂は,1939年に施行された「映画法」により強制上映が義務付けられた「文化映画」に「宣伝映画」を含める指針を示した。両者には,絵具や写真と同様に映画を芸術的表現によって情報を伝達する手段として捉える姿勢が共通していた。彼らには娯楽劇映画とは異なる視覚情報伝達メディアとしての映画の可能性への強い期待があった。国家メディア戦略である「文化映画」に「宣伝映画」が組み込まれたことで,1940年前後に広告・宣伝映画にかかる議論は活発化した。これらはそれ以前にあった,企業による映画巡回興行での広告映画制作の経験を,戦後のテレビ広告の制作につなぐ試行となったと考えられる。 | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
抄録 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||
内容記述 | This paper aims to explore the expansion of cinema as a medium for the transmission of visual information during the 1930s. Specifically, it focuses on the discourse and production of two leaders in the art field: Hiromu Hara, a graphic designer who created the photographic murals for the Japanese pavilion at the 1937 Paris World's Fair, and Takao Itagaki, an art critic and member of the national advisory committee. Hara, inspired by the national films of that era, was eager to produce advertising films. Itagaki included "advertising films" in the category of "cultural films" that were required to be screened under the 1939 film law. Both Hara and Itagaki viewed films as a means of artistic expression, akin to paintings and photographs. They recognized the potential of film as a medium to convey visual information, as opposed to the entertainment-focused films that had gained popularity. The inclusion of advertising films into the national media strategy of cultural films stimulated discussions about advertising and promotional films around 1940 and represented attempts to link the experience of advertising film production in the earlier traveling film exhibition to the production of television advertisements in the postwar period. | |||||||||||
言語 | en | |||||||||||
内容記述 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||
内容記述 | 論文(Article) | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
書誌情報 |
ja : 評論・社会科学 en : Hyoron Shakaikagaku (Social Science Review) 号 146, p. 1-42, 発行日 2023-09-30 |
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出版者 | ||||||||||||
出版者 | 同志社大学社会学会 | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
出版者(英) | ||||||||||||
出版者 | The Association of Social Studies, Doshisha University | |||||||||||
言語 | en | |||||||||||
ISSN | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||||||||
収録物識別子 | 02862840 | |||||||||||
書誌レコードID | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||
収録物識別子 | AN00211207 | |||||||||||
権利者情報 | ||||||||||||
権利者識別子Scheme | AID | |||||||||||
権利者識別子 | DA15255399 | |||||||||||
権利者名 | 同志社大学社会学会 | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
権利者名 | The Association of Social Studies, Doshisha University | |||||||||||
言語 | en | |||||||||||
関連サイト | ||||||||||||
関連タイプ | isFormatOf | |||||||||||
識別子タイプ | URI | |||||||||||
関連識別子 | https://doors.doshisha.ac.jp/opac/opac_link/bibid/SB00961338/?lang=0 | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
関連名称 | 掲載刊行物所蔵情報へのリンク / Link to Contents | |||||||||||
フォーマット | ||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||
内容記述 | application/pdf | |||||||||||
出版タイプ | ||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||||
日本十進分類法 | ||||||||||||
主題Scheme | NDC | |||||||||||
主題 | 778 |