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デューイにおける成長と教育の民主主義的基底 : コミュニケーションによる社会的経験の共有と多元性をめぐって
https://doi.org/10.14988/di.2019.0000000547
https://doi.org/10.14988/di.2019.0000000547069f3e53-6db7-41cf-bfac-91097bb56243
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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要旨/abstaract (446.1 kB)
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zk982.pdf (2.3 MB)
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Item type | 学位論文 / Thesis or Dissertation(1) | |||||
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公開日 | 2019-05-20 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | デューイにおける成長と教育の民主主義的基底 : コミュニケーションによる社会的経験の共有と多元性をめぐって | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | デューイ ニオケル セイチョウ ト キョウイク ノ ミンシュ シュギテキ キテイ : コミュニケーション ニヨル シャカイテキ ケイケン ノ キョウユウ ト タゲンセイ オ メグッテ | |||||
言語 | ja-Kana | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | デューイ | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 道具主義 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 民主主義 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 教育 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 成長 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | コミュニケーション | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 社会 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 多元性 | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_db06 | |||||
資源タイプ | doctoral thesis | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.14988/di.2019.0000000547 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
アクセス権 | ||||||
アクセス権 | open access | |||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||
著者 |
阿部, 康平
× 阿部, 康平 |
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著者所属 | ||||||
言語 | ja | |||||
値 | 文学研究科 | |||||
著者所属(英) | ||||||
言語 | en | |||||
値 | Graduate School of Letters | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 本論は、デューイの教育理論における成長の民主主義的基底を明かにする。このねらいは、デューイの道具主義の限界性を強調する今日の教育論者に応答し、現代の脈絡でデューイを再評価するところにある。かれらによれば、デューイの道具主義は民主主義的社会の多元性を保証できない。これにたいして、本論では、デューイの哲学の基底にある概念を考究し、かれの立論を再構成する。このようにして、経験の共有と成長の多元性という教育の根本的な課題を克服する理路を示す。 | |||||
言語 | ja | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | This dissertation clarifies the democratic basis of growth in Dewey's theory of education. It aims to respond to today's theorists of education who emphasize the limitation of Dewey's instrumentalism and to re-evaluate it in the contemporary context of education. They advocate that Dewey's instrumentalism cannot insure the plurality of democratic society. On the other hand, we examine the basic concepts of Dewey's philosophy and reconstruct his argument. By doing so, we show how to resolve the dilemma between sharing experiences among people and warranting the plurality of learner's growth, which has been the fundamental problem of education. | |||||
言語 | en | |||||
書誌レコードID | ||||||
識別子タイプ | NCID | |||||
関連識別子 | BB29382555 | |||||
関連サイト | ||||||
関連タイプ | isFormatOf | |||||
識別子タイプ | URI | |||||
関連識別子 | https://doors.doshisha.ac.jp/opac/opac_link/bibid/BB13106240/?lang=0 | |||||
言語 | ja | |||||
関連名称 | 掲載刊行物所蔵情報へのリンク / Link to Contents | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
出版タイプ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
学位名 | ||||||
言語 | ja | |||||
学位名 | 博士(哲学) | |||||
学位名 | ||||||
言語 | en | |||||
学位名 | Doctor of Philosophy | |||||
学位授与機関 | ||||||
学位授与機関識別子Scheme | kakenhi | |||||
学位授与機関識別子 | 34310 | |||||
言語 | ja | |||||
学位授与機関名 | 同志社大学 | |||||
言語 | en | |||||
学位授与機関名 | Doshisha University | |||||
学位授与年月日 | ||||||
学位授与年月日 | 2019-03-20 | |||||
学位授与番号 | ||||||
学位授与番号 | 甲第982号 |