WEKO3
アイテム
メタルダンスユニットBABYMETALの創造性と大衆性獲得過程に関する社会システム論的分析
https://doi.org/10.14988/00029499
https://doi.org/10.14988/00029499ed1c07ce-b40b-4582-9047-73fb9e41c333
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
031001430005.pdf (1.1 MB)
|
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-03-29 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | メタルダンスユニットBABYMETALの創造性と大衆性獲得過程に関する社会システム論的分析 | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | メタル ダンス ユニット BABYMETAL ノ ソウゾウセイ ト タイシュウセイ カクトク カテイ ニカンスル シャカイ システムロンテキ ブンセキ | |||||
言語 | ja-Kana | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Analyzing how the Japanese metal dance unit BABYMETAL acquired its creativity and popularity from the perspectives of the social systems theory | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 社会システム論 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 文化産業 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 大衆文化 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | メディア文化 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Social systems theory | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Culture industry | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Mass culture | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Media culture | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | BABYMETAL | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.14988/00029499 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
アクセス権 | ||||||
アクセス権 | open access | |||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||
著者 |
伊藤, 高史
× 伊藤, 高史 |
|||||
著者所属 | ||||||
言語 | ja | |||||
値 | 同志社大学社会学部教授 | |||||
著者所属(英) | ||||||
言語 | en | |||||
値 | Doshisha University | |||||
所属機関識別子種別 | ||||||
値 | ROR | |||||
所属機関識別子 | ||||||
値 | https://ror.org/01fxdkm29 | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 2010年に女性3人のメタルダンスユニットとして結成されたBABYMETALは,日本発の大衆音楽アーティストとして,欧米で歴史上最も成功した存在となった。本稿では,BABYMETALがその創造性と大衆性を獲得していった過程を,社会システム論の観点から分析する。このことによって,社会システムの作動を制御するプログラム,その作動によって更新されていく「意味の図式」といった観点から,BABYMETALが創造性と大衆性を獲得した要因を明らかにすると同時に,大衆文化(メディア文化)において文化産業が果たす創造的役割に関する洞察を得ることが本稿の目的である。BABYMETALが唯一無二と言えるユニークなスタイルを作り上げて海外に進出した過程をプロデューサーのKOBAMAETALの発言をもとに辿ってみると,意図せぬ様々なコミュニケーションの連鎖によってそれらが為されたことがわかる。社会システム論の観点からは,KOBAMAETALという個人は,創作システムと文化産業システムという異なる社会システムが交差する場として概念化できる。創作システムを作動させるプログラムには,唯一無二であり続けることや絶えざる自己変革としての「レジスタンス」あるいは挑戦といったものが組み込まれていた。文化産業システムは経営的なリスクを回避する一方で,常に新しいものを市場にもたらそうとするプログラムによって制御されている。文化産業システムは微細な差異を持った新しい商品を市場に提供し続けることによって自らのプログラムを更新し,新しい「意味の図式」を創り出す。こうした文化産業システムの働きが大衆文化に創造性をもたらす。上記のような創作システムと文化産業システムの複合的な交差によってBABYMETALという創造的なプロジェクトが生み出されたのである。 | |||||
言語 | ja | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | This study analyzes how BABYMETAL, a metal dance unit formed in 2010, acquired its creativity and achieved historical success in the United States and Europe as Japanese pop-music artists from the perspectives of the social systems theory. Through this analysis, this paper aims to identify the factors behind BABYMETAL's success and gain insight into the creative role played by the "culture industry" in today's popular media culture. BABYMETAL's producer, KOBAMETAL, in the various interviews and articles indicated that BABYMETAL established its unique style and achieved success through various unintended communication chains. According to the social systems theory examined by the author in different articles, popular culture can be analyzed as a complex combination of different social systems with their own program, such as the "creation system," "business system," and "consumption system." From this theory's perspective, KOBAMAETAL can be conceptualized as a place where different social systems intersect, such as the creation and business system. The program of BABYMETAL's creation system incorporates a kind of "resistance" or challenge to constantly transform itself to retain its uniqueness. The business system's operations are controlled by a program that continually tries to present new things to the market while avoiding managerial risks. The business system brings creativity to popular culture by updating its own program and creating a new "scheme of meaning" by constantly providing the market with new products. BABYMETAL acquired its creativity and popularity through the complex intersection of the creative and business systems described above. | |||||
言語 | en | |||||
内容記述 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 論文(Article) | |||||
言語 | ja | |||||
書誌情報 |
ja : 評論・社会科学 en : Hyoron Shakaikagaku (Social Science Review) 号 143, p. 67-88, 発行日 2022-12-31 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 同志社大学社会学会 | |||||
言語 | ja | |||||
出版者(英) | ||||||
出版者 | The Association of Social Studies, Doshisha University | |||||
言語 | en | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||
収録物識別子 | 02862840 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AN00211207 | |||||
権利者情報 | ||||||
権利者識別子Scheme | AID | |||||
権利者識別子 | DA15255399 | |||||
権利者名 | 同志社大学社会学会 | |||||
言語 | ja | |||||
権利者名 | The Association of Social Studies, Doshisha University | |||||
言語 | en | |||||
関連サイト | ||||||
関連タイプ | isFormatOf | |||||
識別子タイプ | URI | |||||
関連識別子 | https://doors.doshisha.ac.jp/opac/opac_link/bibid/SB00961338/?lang=0 | |||||
言語 | ja | |||||
関連名称 | 掲載刊行物所蔵情報へのリンク / Link to Contents | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
出版タイプ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
日本十進分類法 | ||||||
主題Scheme | NDC | |||||
主題 | 767.8 |