WEKO3
アイテム
教員免許取得志望の変遷と要因 : 同志社大学生を対象とした実証分析
https://doi.org/10.14988/0002000992
https://doi.org/10.14988/0002000992aa9b04aa-c3c0-4f99-b1e3-659d735de794
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2025-04-14 | |||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||
タイトル | 教員免許取得志望の変遷と要因 : 同志社大学生を対象とした実証分析 | |||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||
タイトル | キョウイン メンキョ シュトク シボウ ノ ヘンセン ト ヨウイン : ドウシシャ ダイガクセイ オ タイショウ トシタ ジッショウ ブンセキ | |||||||||||||
言語 | ja-Kana | |||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||
タイトル | Transitions and determinants of aspirations for a teaching license : an empirical analysis of Doshisha University students | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
言語 | ||||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
主題 | 教員免許, 教員志望, キャリア選択 teaching license, teacher aspiration, career choice |
|||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||||
ID登録 | ||||||||||||||
ID登録 | 10.14988/0002000992 | |||||||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||||||
アクセス権 | ||||||||||||||
アクセス権 | open access | |||||||||||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||||||
著者 |
眞田, 英毅
× 眞田, 英毅
CiNii ID
9000413544797
|
|||||||||||||
抄録 | ||||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||||
内容記述 | 近年,日本における教職志望者の減少が深刻な課題となっており,その背景には教育現場の過酷な労働環境や少子化による雇用不安,教職課程の高い負担が指摘されている.こうした背景のもと,本研究は,同志社大学の学部生を対象に教員免許取得志望の変遷と要因を調査した.結果,大学入学時に20%が教職志望であったものの,調査時点では約半数が志望を断念していた.一人暮らしの学生では志望断念率が高く,課程負担や学業・課外活動の両立困難が主な理由として挙げられた.本研究は,教職課程の構造的課題や支援策の必要性を浮き彫りにするとともに,教職志望者を支える環境整備のための基礎的知見を提供する. | |||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
抄録 | ||||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||||
内容記述 | In recent years, the decline in aspiring teachers in Japan has become a serious issue, attributed to factors such as demanding working conditions in schools, employment insecurity due to declining birth rates, and the heavy burden of teacher training programs. Against this backdrop, this study examines the transitions and determinants of teaching license aspirations among undergraduate students at Doshisha University. The results show that while 20% of students aspired to teaching upon university admission, nearly half had reconsidered their aspirations by the time of the survey. Students living alone exhibited a higher rate of attrition, with the burdens of the training program and difficulties in balancing academics and extracurricular activities cited as primary reasons. This study highlights structural issues within teacher training programs and the need for support systems, providing foundational insights for creating environments that encourage teaching aspirations. | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
内容記述 | ||||||||||||||
内容記述 | 原著論文 | |||||||||||||
書誌情報 |
ja : 同志社大学ハリス理化学研究報告 en : The Harris science review of Doshisha University 巻 66, 号 1, p. 45-52, 発行日 2025-04 |
|||||||||||||
出版者 | ||||||||||||||
出版者 | 同志社大学ハリス理化学研究所 | |||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
出版者(英) | ||||||||||||||
出版者 | Harris Science Research Institute of Doshisha University | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
ISSN | ||||||||||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||||||||||
収録物識別子 | 21895937 | |||||||||||||
書誌レコードID | ||||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||||
収録物識別子 | AA12716107 | |||||||||||||
権利者情報 | ||||||||||||||
権利者識別子Scheme | AID | |||||||||||||
権利者識別子URI | https://ci.nii.ac.jp/author/DA18202107 | |||||||||||||
権利者識別子 | DA18202107 | |||||||||||||
権利者名 | 同志社大学ハリス理化学研究所 | |||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
権利者名 | Harris Science Research Institute of Doshisha University | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
出版タイプ | ||||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |