ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 所属別コンテンツ
  2. ハリス理化学研究所
  3. 紀要論文
  4. 同志社大学ハリス理化学研究報告
  5. 66(1)
  1. 紀要論文
  2. 研究所
  3. 同志社大学ハリス理化学研究報告
  4. 66(1)

教員免許取得志望の変遷と要因 : 同志社大学生を対象とした実証分析

https://doi.org/10.14988/0002000992
https://doi.org/10.14988/0002000992
aa9b04aa-c3c0-4f99-b1e3-659d735de794
名前 / ファイル ライセンス アクション
023066010006.pdf 023066010006.pdf (1.1 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2025-04-14
タイトル
タイトル 教員免許取得志望の変遷と要因 : 同志社大学生を対象とした実証分析
言語 ja
タイトル
タイトル キョウイン メンキョ シュトク シボウ ノ ヘンセン ト ヨウイン : ドウシシャ ダイガクセイ オ タイショウ トシタ ジッショウ ブンセキ
言語 ja-Kana
タイトル
タイトル Transitions and determinants of aspirations for a teaching license : an empirical analysis of Doshisha University students
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題 教員免許, 教員志望, キャリア選択
teaching license, teacher aspiration, career choice
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.14988/0002000992
ID登録タイプ JaLC
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
著者 眞田, 英毅

× 眞田, 英毅

CiNii ID 9000413544797
e-Rad_Researcher 00961971
ORCID 0000-0003-4448-4054

en Sanada, Teruki

ja 眞田, 英毅
ROR 同志社大学 01fxdkm29

ja-Kana サナダ, テルキ


Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 近年,日本における教職志望者の減少が深刻な課題となっており,その背景には教育現場の過酷な労働環境や少子化による雇用不安,教職課程の高い負担が指摘されている.こうした背景のもと,本研究は,同志社大学の学部生を対象に教員免許取得志望の変遷と要因を調査した.結果,大学入学時に20%が教職志望であったものの,調査時点では約半数が志望を断念していた.一人暮らしの学生では志望断念率が高く,課程負担や学業・課外活動の両立困難が主な理由として挙げられた.本研究は,教職課程の構造的課題や支援策の必要性を浮き彫りにするとともに,教職志望者を支える環境整備のための基礎的知見を提供する.
言語 ja
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 In recent years, the decline in aspiring teachers in Japan has become a serious issue, attributed to factors such as demanding working conditions in schools, employment insecurity due to declining birth rates, and the heavy burden of teacher training programs. Against this backdrop, this study examines the transitions and determinants of teaching license aspirations among undergraduate students at Doshisha University. The results show that while 20% of students aspired to teaching upon university admission, nearly half had reconsidered their aspirations by the time of the survey. Students living alone exhibited a higher rate of attrition, with the burdens of the training program and difficulties in balancing academics and extracurricular activities cited as primary reasons. This study highlights structural issues within teacher training programs and the need for support systems, providing foundational insights for creating environments that encourage teaching aspirations.
言語 en
内容記述
内容記述 原著論文
書誌情報 ja : 同志社大学ハリス理化学研究報告
en : The Harris science review of Doshisha University

巻 66, 号 1, p. 45-52, 発行日 2025-04
出版者
出版者 同志社大学ハリス理化学研究所
言語 ja
出版者(英)
出版者 Harris Science Research Institute of Doshisha University
言語 en
ISSN
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 21895937
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12716107
権利者情報
権利者識別子Scheme AID
権利者識別子URI https://ci.nii.ac.jp/author/DA18202107
権利者識別子 DA18202107
権利者名 同志社大学ハリス理化学研究所
言語 ja
権利者名 Harris Science Research Institute of Doshisha University
言語 en
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-04-09 00:25:20.636483
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3