ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 所属別コンテンツ
  2. 免許資格課程センター
  3. 紀要論文
  4. 同志社教師教育研究
  5. (1)
  1. 紀要論文
  2. その他
  3. 同志社教師教育研究
  4. (1)

「教育制度と学校経営」受講生が有する学校像の変容の把握

https://doi.org/10.14988/0002000407
https://doi.org/10.14988/0002000407
61c92a8e-8216-4904-9170-a24ec1bb92aa
名前 / ファイル ライセンス アクション
063000010002.pdf 063000010002.pdf (834.6 KB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2024-05-09
タイトル
タイトル 「教育制度と学校経営」受講生が有する学校像の変容の把握
言語 ja
タイトル
タイトル キョウイク セイド ト ガッコウ ケイエイ ジュコウセイ ガ ユウスル ガッコウゾウ ノ ヘンヨウ ノ ハアク
言語 ja-Kana
タイトル
タイトル Understanding changes in students' image of school in "Education system and school management"
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題 学校像, イメージマップ, 教育制度と学校経営, 教員養成
Image of school, image map, Education System and School Management, teacher training
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.14988/0002000407
ID登録タイプ JaLC
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
その他(別言語等)のタイトル
その他のタイトル 教育制度と学校経営受講生が有する学校像の変容の把握
言語 ja
著者 柳澤, 彰紀

× 柳澤, 彰紀

WEKO 30618
CiNii ID 9000411537002
e-Rad_Researcher 90978983

en Yanagisawa, Akinori

ja 柳澤, 彰紀

ja-Kana ヤナギサワ, アキノリ


Search repository
著者所属
言語 ja
値 同志社大学免許資格課程センター教授
著者所属(英)
言語 en
値 Doshisha University
所属機関識別子種別
値 ROR
所属機関識別子
値 https://ror.org/01fxdkm29
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本論文では,教職科目「教育制度と学校経営」受講生が有する学校像の変容を把握した。学校像の表出として,学生は「学校」を中心語とするイメージマップを作成した。第1回目と第15回目の授業で実施したイメージマップの中心語周辺の言葉を共通の観点で分類・整理し,比較したところ,日常的な学校生活を具体的に示す言葉が減った。一方で,「教員」,「生徒」,「保護者」,「地域」の4つや教育制度に関連する言葉など,学校教育の質を捉える視座を形成する上での基本的な言葉が増えた。概して学生は,自己の経験を中心とした学校像が,教員の視線からのものに変容した。教員養成段階において,学生には新たな知識の獲得のみならず,既有の知識の問い直しと再構築が求められているが,本実践では学校像が再構築された学生が多いことが確認できた。
言語 ja
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 This study tries to understand changes in students' image of school in an educational subject, "Education System and School Management." Students created image maps with "school" at the center to express that image. After classifying/organizing the words around the central word on maps from the first and fifteenth classes from a common standpoint, and comparing them, it was found that the number of words specifically indicating everyday school life had decreased. Conversely, the number of four words, "teacher," "student," "parent," and "community," as well as essential words forming a perspective on school education quality, e.g., educational system-related words, had increased. Generally, students' school image centered on their experiences had changed to the teachers' perspective. It is confirmed that many students' image of school was reconstructed in this practice, as they must acquire new knowledge and reexamine and reconstruct existing knowledge during teacher training.
言語 en
内容記述
内容記述 研究資料(Research Material)
書誌情報 ja : 同志社教師教育研究
en : Doshisha teacher education research

号 1, p. 11-17, 発行日 2024-02-25
出版者
出版者 「同志社教師教育研究」編集委員会
言語 ja
ISSN
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 27591794
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AB00031073
権利者情報
権利者名 「同志社教師教育研究」編集委員会
言語 ja
関連サイト
関連タイプ isFormatOf
識別子タイプ URI
関連識別子 https://doors.doshisha.ac.jp/opac/opac_link/bibid/SB12918500/?lang=0
言語 ja
関連名称 掲載刊行物所蔵情報へのリンク / Link to Contents
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
日本十進分類法
主題Scheme NDC
主題 373.7
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2024-04-24 03:52:28.381743
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3