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メディアの女性文化 : テレビドラマにおける女性表象とその社会的意義 : NHK朝の連続テレビ小説を例に
https://doi.org/10.14988/di.2017.0000016189
https://doi.org/10.14988/di.2017.00000161893e21cbe7-2006-4c73-bebe-c049752362ff
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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要旨/abstaract (452.4 kB)
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yk643.pdf (328.9 kB)
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Item type | 学位論文 / Thesis or Dissertation(1) | |||||
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公開日 | 2014-07-11 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | メディアの女性文化 : テレビドラマにおける女性表象とその社会的意義 : NHK朝の連続テレビ小説を例に | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | メディア ノ ジョセイ ブンカ : テレビ ドラマ ニオケル ジョセイ ヒョウショウ ト ソノ シャカイテキ イギ : NHK アサ ノ レンゾク テレビ ショウセツ オ レイ ニ | |||||
言語 | ja-Kana | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Women's culture in the media : an analysis of images of women in television and these images' social function, using Asadora as a case study | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_46ec | |||||
資源タイプ | thesis | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.14988/di.2017.0000016189 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
アクセス権 | ||||||
アクセス権 | open access | |||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||
著者 |
黃, 馨儀
× 黃, 馨儀 |
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著者所属 | ||||||
言語 | ja | |||||
値 | 社会学研究科 | |||||
著者所属(英) | ||||||
言語 | en | |||||
値 | Graduate School of Social Studies | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 本研究は朝の連続テレビ小説(朝ドラ)の女性表象及びその社会的意義を検証したものである。研究範囲となる50年間を5つの時期に分け、テクスト分析を主な研究方法とし、作品の特徴・傾向を分析した結果は以下となる。朝ドラは最初から女の一代記ではなかったこと、全盛期の朝ドラは戦時のジェンダー的構造を、映像を通し、視聴者に再体験させる役割があることと、女性の自立、家庭と仕事の両立が可能な条件は「女性職」、明治大正昭和というテーマに限られていることが指摘できる。本研究は「女性のジャンル」の下位概念から、メディアでの女性文化に関する分析を試みた。 | |||||
言語 | ja | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | This thesis explores images of women in Japanese television dramas and the social functions these images perform with a focus on the Asadora television show. The results indicate first, the show portrayed most heroines as married, working mothers who worked at home. Second, an examination of five works with historical settings demonstrates that the show depicted most heroines as opposed to the war while emphasizing the “women's home front" as a setting for its storylines. Third, Asadora did not begin from the theme of "biography of a woman". In this way, the thesis surveyed the trends and changes in Asadora from 1961 to 2011, providing an academic and systematic examination of the program as a case study for how women-focused genres address the issue of representing women from a subordinate position. | |||||
言語 | en | |||||
書誌レコードID | ||||||
識別子タイプ | NCID | |||||
関連識別子 | BB16854050 | |||||
関連サイト | ||||||
関連タイプ | isFormatOf | |||||
識別子タイプ | URI | |||||
関連識別子 | https://doors.doshisha.ac.jp/opac/opac_link/bibid/BB12863979/?lang=0 | |||||
言語 | ja | |||||
関連名称 | 掲載刊行物所蔵情報へのリンク / Link to Contents | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
学位名 | ||||||
言語 | ja | |||||
学位名 | 博士(メディア学) | |||||
学位名 | ||||||
言語 | en | |||||
学位名 | Doctor of Philosophy in Media Studies | |||||
学位授与機関 | ||||||
学位授与機関識別子Scheme | kakenhi | |||||
学位授与機関識別子 | 34310 | |||||
言語 | ja | |||||
学位授与機関名 | 同志社大学 | |||||
言語 | en | |||||
学位授与機関名 | Doshisha University | |||||
学位授与年月日 | ||||||
学位授与年月日 | 2014-03-20 | |||||
学位授与番号 | ||||||
学位授与番号 | 甲第643号 |