@article{oai:doshisha.repo.nii.ac.jp:00029445, author = {Fukuda, Tomoko and 福田, 智子}, issue = {4}, journal = {社会科学, The Social Science(The Social Sciences)}, month = {Feb}, note = {同志社大学文化情報学部蔵「奈良絵源氏物語色紙」は、『源氏物語』の場面を一枚につき一場面ずつ描いた、「捲り」(屏風や襖などに貼ってあった絵を剥がしたもの)の状態の源氏絵、二十四枚である。製作年代は江戸時代中期頃と推察される。本稿は、絵の図柄について、『源氏物語』の巻や場面を特定し、いわゆる源氏絵の系譜の中に位置づけるものである。名だたる絵師が描いた作品でないことは一瞥して明白であるが、江戸期における源氏絵の類型の広がりを知る一助にはなるであろう。『源氏物語』の巻順に従い、今回は、桐壺・空蝉・若紫・末摘花・花宴・賢木・花散里の絵を取り上げる。すなわち、空蝉巻は二枚、その他の巻は各一枚の計八枚である。, The Nara-e Tale of Genji Shikishi owned by the Faculty of Culture and Information Science, Doshisha University is a collection of pictures depicting scenes from The Tale of Genji. The pictures pasted on the folding screens and sliding doors have been peeled off. There are twenty-four. It is estimated to have been produced in the middle of the Edo period. The purpose of this paper is to identify scenes from The Tale of Genji and position them in the genealogy of Genji-e. Although these paintings are clearly not the work of a famous painter, they help give an idea of the breadth of Genji paintings in the Edo period. This time, we will take up paintings by Kiritsubo, Utsusemi, Wakamurasaki, Suetsumuhana, Hananoen, Sakaki, and Hanachirusato. There are two pictures of Utsusemi, but each of the others is one., 資料(Material), application/pdf}, pages = {1--21}, title = {同志社大学文化情報学部蔵「奈良絵源氏物語色紙」の紹介(一)}, volume = {52}, year = {2023}, yomi = {フクダ, トモコ} }