@article{oai:doshisha.repo.nii.ac.jp:00029436, author = {Ueda, Masahiro and 上田, 雅弘}, issue = {4}, journal = {社会科学, The Social Science(The Social Sciences)}, month = {Feb}, note = {本稿では、製紙業界の新市場開拓に向けたイノベーションの効果について寡占市場を前提に理論的に捉え、新市場の拡大が企業の生産性・効率性にどのように影響するのか、大王製紙を例にしてシミュレーション・データによる実証分析を試みた。その結果、新市場の開拓は、長期的に製紙企業の効率性を向上させる効果があり、大王製紙のケースでは、2050年時点の効率性は、好景気であった1990年の効率水準に並ぶことが明らかになった。, This paper takes a theoretical view of the effect of innovation on the development of new markets in the paper industry, assuming an oligopoly market, and attempts an empirical analysis of how the expansion of new markets affects the productivity and efficiency of companies, using Daio Paper as an example, through simulation data. The results showed that the development of new markets has the effect of improving the efficiency of paper companies over the long term, and in the case of Daio Paper Corporation, the efficiency in 2050 is on par with the efficiency level in 1990, when the economy was booming., 特集 経済制度と社会秩序の形成に関する理論実証分析, Special issue: Theoretical and empirical studies on the evolution of economic institutions and social order, 論説(Article), application/pdf}, pages = {277--298}, title = {日本の製紙業におけるイノベーション効果の分析 : 大王製紙のケース}, volume = {52}, year = {2023}, yomi = {ウエダ, マサヒロ} }