@article{oai:doshisha.repo.nii.ac.jp:00029389, author = {Kitamura, Tomohiro and 北村, 友宏}, issue = {4-5}, journal = {同志社商学, Doshisha Shogaku (The Doshisha Business Review)}, month = {Jan}, note = {鉄道事業者は生産性水準に応じて投入物使用量を調整しており、生産関数を通常の最小二乗法(OLS)で推定すると、同時性の問題が発生する可能性がある。日本の鉄道事業者のパネルデータを用いた分析の結果、OLSを適用した場合と、同時性への対処が可能なAckerberg et al. (2015) の手法を適用した場合では、生産関数の係数推定値に無視できない差が生じた。これは、一部の事業者の投入物使用量の調整により同時性が発生し、OLS推定値にバイアスが生じたためであろう。, Because railroad companies adjust input usage according to productivity, ordinary least squares (OLS) estimators of coefficients on production function may be biased due to simutanaity. We estimated production function using panel data from Japanese railroad companies and found that there are non-negligible differences in the coefficient estimates of production function between OLS estimates which cannot address simultaneity and Ackerberg et al. (2015) method estimates which can address simultaneity. This may be because some railroad companies adjust input usage and this causes biased OLS estimates., 研究(Article), application/pdf}, pages = {797--808}, title = {同時性に対処した鉄道事業の生産関数の推定}, volume = {74}, year = {2023}, yomi = {キタムラ, トモヒロ} }