@article{oai:doshisha.repo.nii.ac.jp:00029250, author = {伊藤, 高史 and Ito, Takashi}, issue = {142}, journal = {評論・社会科学, Hyoron Shakaikagaku (Social Science Review)}, month = {Sep}, note = {本稿では,メタルダンスユニットBABYMETALが,欧米で最も成功した日本発の大衆音楽アーティストとしての地位を確立していく過程を,社会システム論およびメディア論の観点から分析する。誰もがインターネットやスマートフォンを利用して不特定多数の人々に情報発信をできる今日の社会は,マス・コミュニケーションが全面化した時代である。BABYMETALが欧米で成功し,大衆的認知を得るにあたっては,テレビや新聞,雑誌などの「旧マスメディア組織」だけでなく,ファンが独自に撮影して動画サイトに投稿したライブ映像が大きな役割を果たした。ルーマンが社会システム論において使用した,社会システムの作動を制御する「プログラム」という概念を使って説明するならば,マス・コミュニケーションが旧マスメディア組織の独占ではなくなった今日においては,他者との感動の共有や承認に対する欲求に基づいたプログラムによって制御される消費システムの作動が,BABYMETALの成功の一因となったのである。BABYMETALの成功過程の分析から,「マス・コミュニケーションの全面化」によって特徴づけられる現代社会における,文化産業の創造性の条件の一端が明らかになる。, This study analyzes the process by which the metal dance group BABYMETAL established its position as the most successful Japanese popular music artist in Europe and the United States from the perspectives of social systems and media theories. Today's society is characterized by the participation in "mass communication" becoming an open-to-all process because anyone can easily disseminate messages to multiple unknown individuals using the Internet and smartphones. The activities of "old mass media," such as television, newspapers, and magazines, have also played a certain role, but the live footage independently shot and posted on video sites by fans have tremendously helped increase the public awareness of BABYMETAL, especially outside Japan. In his social systems theory, German sociologist Niklas Luhmann used the concept of a "program" that controls the operation of social systems. BABYMETAL's success in Europe and the United States depended on a social system comprising a chain of communication among fans, which is controlled by a "program" based on their desire to inform others of the existence of BABYMETAL and share their emotions surrounding the group. An analysis of their success process revealed some conditions for the cultural industry's creativity in an era wherein mass communication is no longer the old mass media's monopoly, and consequently, anyone can participate in the mass communication process., 論文(Article), application/pdf}, pages = {69--89}, title = {「マス・コミュニケーションの全面化」時代におけるメタルダンスユニットBABYMETALの成功過程に関する社会システム論およびメディア論的分析}, year = {2022}, yomi = {イトウ, タカシ} }