@article{oai:doshisha.repo.nii.ac.jp:00029076, author = {越前, 俊也 and Echizen, Toshiya}, issue = {209}, journal = {人文學, Doshisha University Jinbungaku (Studies in Humanities)}, month = {Mar}, note = {日米混血の彫刻家イサム・ノグチ(1904-1988)は、1962年の夏にローマに1ヶ月滞在して16点の彫刻作品を制作した。 作家自身が「習作」と呼んだこれらの作品は、これまでノグチ研究者の主要テーマとして扱われてこなかった。それに対し、本稿は、同作品群を個々の作品名、形態、形状の観点から分類、分析し、そこに作者の意図、すなわち「親離れ」という「大いなる始まり」を示す思いが込められていたと推定した。 そして、「ローマの習作」と名付けたこれら16点のうち5点は、イサムの父で詩人の野口米次郎(1875-1947)の初の英語による詩集『明界と幽界』(1896)において扱われていたテーマが造形化されているという解釈を行った。, Isamu Noguchi (1904-1988), a ja japanes-american sculptor, spent a month in Rome in the summer of 1962 to create 16 sculptures. These works, which the artist himself called "studues", have not been treated as the main themes of Noguchi researchers. In contrast, this paper classified and analyzed the works from the viewpoint of individual work names, forms, and shapes, and presumed that the author's intention, that is, the "Great Beginnings" of "parent separation", was put in them. Five of these 16 works, dubbed " Studies in Roman," interpreted that the themes covered in Isamu's father and poet Yonejiro Noguchi (1875-1947)'s first English collection of poems, Seeni and Unseen (1896)., 著作権の関係上、本文、及び本文に掲載した一覧表の文字情報のみ公開。, application/pdf}, pages = {118--97}, title = {イサム・ノグチ「ローマの習作」(1962)のなかの野口米次郎}, year = {2022}, yomi = {エチゼン, トシヤ} }