@article{oai:doshisha.repo.nii.ac.jp:00028947, author = {松山, 一紀 and Matsuyama, Kazuki and 長谷, 俊平 and Hase, Syunpei}, issue = {141}, journal = {評論・社会科学, Hyoron Shakaikagaku (Social Science Review)}, month = {May}, note = {本論文では,フォロワーシップ教育の目的や可能性,導入における課題について探求した。先行研究から,フォロワーシップ教育がリーダーシップ教育と深いかかわりがあることや,今後の社会におけるフォロワーシップ教育の重要性が明らかとなった。また,フォロワーシップ教育では従来のステレオタイプからのパラダイムシフトが重要なテーマとなることが示された。さらに,授業事例からは,フォロワーシップ教育とアクティブラーニングとの相乗効果を確認することが出来た。今後は,日本の教育現場に適したフォロワーシップ教育について考えていくことが必要となるだろう。, This paper explores the objectives and potentialities of the followership education as well as the issues during its implementation. Previous studies have clarified the followership education deeply connects with the leadership education and its significance for future society. They have also shown that the critical theme of the followership education shall be the paradigm shift from the conventional stereotype. Furthermore, the synergy effect was confirmed with active learning in teaching cases. It is necessary to further consider how to adapt the followership education to the classroom in Japan., 研究ノート(Note), application/pdf}, pages = {97--114}, title = {フォロワーシップ教育の研究動向と事例紹介}, year = {2022}, yomi = {マツヤマ, カズキ and ハセ, シュンペイ} }