@article{oai:doshisha.repo.nii.ac.jp:00028690, author = {岡本, 哲也 and Okamoto, Tetsuya and 野口, 尚史 and Noguchi, Takashi and 平田, 勝哉 and Hirata, Katsuya and 三原, 宏昭 and Mihara, Hiroaki}, issue = {4}, journal = {同志社大学ハリス理化学研究報告, The Harris science review of Doshisha University}, month = {Jan}, note = {クロスフローファンの最も単純なモデルを調査した.このモデルは,アスペクト比が5.8と非常に高く,ケーシングを持たない貫流羽根車であり,静止した流体中で回転する.ケーシングの代わりに影響の少ないスプリッタープレートを配置した.従来の流れの可視化と熱線速度計測に加えて粒子画像速度計測法により,スパン中間面上の流速ベクトルの瞬間的な計測を行い, レイノルズ数Re=300~2500における流れの詳細を明らかにした., The authors investigate the simplest model of cross-flow fans. The model is a cross-flow impeller with a very-high aspect ratio of 5.8 and without any casings, and surrounding fluid is stationary. The authors place a splitter plate with minimal influence instead of casings. Instantaneous measurements of flow-velocity vectors on the mid-span plane are conducted using particle-image-velocimetry technique, in addition to conventional flow visualisations and hot-wire-velocimetry measurements and the authors reveal the details of flow at the Reynolds number Re = 300-2500., application/pdf}, pages = {237--249}, title = {高アスペクト比貫流羽根車の基本特性について}, volume = {62}, year = {2022}, yomi = {オカモト, テツヤ and ノグチ, タカシ and ヒラタ, カツヤ and ミハラ, ヒロアキ} }