@article{oai:doshisha.repo.nii.ac.jp:00028687, author = {大正, 歩夢 and Taisho, Ayumu and 児嶋, 達弥 and Kojima, Tatsuya and 槇原, 絵里奈 and Makihara, Erina and 小野, 景子 and Ono, Keiko and 中山, 知美 and Nakayama, Tomomi}, issue = {4}, journal = {同志社大学ハリス理化学研究報告, The Harris science review of Doshisha University}, month = {Jan}, note = {プログラミング教育の必修化に伴い,ビジュアルプログラミング言語であるScratchを用いたプログラミング授業の導入が広がっている.しかし,教育現場では教員の人数が不足しているため,学習者全員の状態を把握した指導が容易ではない.そこで本研究では,教員の指導を支援するため,生態情報を活用することで,学習者の状態と躓きの関係を明らかにする.具体的には,集中力および手の動きに着目し,測定および分析を行なう., With the introduction of compulsory programming education, the introduction of programming classes using Scratch, a visual programming language, is spreading. However, due to the shortage of teachers in the field, it is not easy to provide instruction that grasps the state of all learners. In this study, we clarify the relationship between learners' states and stumbling blocks by using ecological information to support teachers' instruction. Specifically, we will measure and analyze concentration and hand movements., application/pdf}, pages = {219--224}, title = {Scratchプログラミング学習における生体情報を用いた学習者の状態と躓きの分析}, volume = {62}, year = {2022}, yomi = {タイショウ, アユム and コジマ, タツヤ and マキハラ, エリナ and オノ, ケイコ and ナカヤマ, トモミ} }