WEKO3
アイテム
社会福祉士実習における実習指導者とケアワーカーとの連携に関する考察 : 重度障がい者施設での取り組みを参考にして
https://doi.org/10.14988/00028369
https://doi.org/10.14988/00028369b93155c4-fac4-4020-a897-db78779c2063
| 名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
|---|---|---|
|
|
|
| Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|
| 公開日 | 2021-08-05 | |||||
| タイトル | ||||||
| タイトル | 社会福祉士実習における実習指導者とケアワーカーとの連携に関する考察 : 重度障がい者施設での取り組みを参考にして | |||||
| 言語 | ja | |||||
| タイトル | ||||||
| タイトル | シャカイ フクシシ ジッシュウ ニオケル ジッシュウ シドウシャ ト ケアワーカー トノ レンケイ ニカンスル コウサツ : ジュウド ショウガイシャ シセツ デノ トリクミ オ サンコウ ニシテ | |||||
| 言語 | ja-Kana | |||||
| タイトル | ||||||
| タイトル | A study on the collaboration between practical training leaders and care workers in the training of social workers referring to initiatives at facilities for persons with severe disabilities | |||||
| 言語 | en | |||||
| 言語 | ||||||
| 言語 | jpn | |||||
| キーワード | ||||||
| 主題 | 社会福祉士実習, 実習指導者, ケアワーカー, 連携 Practical training of social workers, Practical training leaders, Care workers, Collaboration |
|||||
| 資源タイプ | ||||||
| 資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
| 資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
| ID登録 | ||||||
| ID登録 | 10.14988/00028369 | |||||
| ID登録タイプ | JaLC | |||||
| アクセス権 | ||||||
| アクセス権 | open access | |||||
| アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||
| 著者 |
塩田, 祥子
× 塩田, 祥子× 坂下, 文子 |
|||||
| 著者所属 | ||||||
| 言語 | ja | |||||
| 値 | 塩田, 祥子 / 同志社大学社会学部嘱託講師 | |||||
| 著者所属 | ||||||
| 言語 | ja | |||||
| 値 | 坂下, 文子 / 公益社団法人京都市身体障害児者父母の会連合会重度障害者通所介護じゅらく(主任) | |||||
| 抄録 | ||||||
| 内容記述タイプ | Abstract | |||||
| 内容記述 | 社会福祉士の実習における「現場実習」段階は,施設で過ごす利用者や,そこで働く職員を知る時間であり,実習全体の基盤となる段階である。その際,重度の障がいがある利用者が過ごす施設では,ケアワーカーに実習生の「担当」をしてもらうこともある。担当となったケアワーカーは,実習生にケアワークの何をどのように伝えていくのか,自らの判断に委ねられ,悩ましいところである。実習指導者は,担当のケアワーカーに「ある程度の裁量」を求めているが,その曖昧さが,ケアワーカーの迷いにつながっている。特に,実習生にケアワークの実際をどこまでみせるか否かは,利用者の権利にかかわってくるため,迷いも募る。また,利用者のそばにいることが多いケアワーカーの実践を見学することを通して,実習生は利用者理解を深めることができる。そのため,実習指導者は,実習生の指導に当たって,ケアワーカーと連携していくことが求められる。具体的には,施設外での学びの機会が多い社会福祉士と,利用者の日常を支えるケアワーカーとの情報量の違い,解釈の違いを理解する。そして,常勤,非常勤職員も含めて,わかりやすく情報を伝達していく。さらには,組織として,実習生を任されたケアワーカーの戸惑いを支える体制づくりが求められる。 実習生に利用者理解を促すためにも,介護現場に多く配置されているケアワーカーが実習生の指導に対してどのように思っているのか,その声を,今後も聞き続けることが大切となる。 |
|||||
| 言語 | ja | |||||
| 抄録 | ||||||
| 内容記述タイプ | Abstract | |||||
| 内容記述 | For social workers, on-site training is the foundation of practical training. It allows them to interact with staff members and the patients who spend time at the facilities, including those with severe disabilities. Occasionally during this training period, care workers are placed in charge of trainees. They decide how and which aspects of care work to convey to trainees. However, this position can be troublesome for care workers. The practical training leader is a social worker who seeks "a certain level of discretion" from the person supervising the trainees. This vague expectation leads to hesitation by care workers. Trainees can deepen their understanding of patient care by observing how care workers work with them. Therefore, it is critical for practical training leaders, who are also social workers, to collaborate with care workers in guiding trainees. Specifically, they need to understand the differences between social workers, who have many opportunities to learn outside the facilities, and care workers, who support patients' daily lives. They also need to communicate information in an easy-to-understand manner for both full-time and part-time employees. Finally, creating a supportive system as an organization is vital for care workers entrusted with trainees, to deal with their hesitations. To encourage trainees to understand patients, it is important to continue to listen to what care workers, who are often stationed at nursing care centers, think about the training provided to the trainees. |
|||||
| 言語 | en | |||||
| 内容記述 | ||||||
| 内容記述 | 研究ノート(Note) | |||||
| 書誌情報 |
ja : 評論・社会科学 en : Hyoron Shakaikagaku (Social Science Review) 巻 137, p. 211-226, 発行日 2021-05-31 |
|||||
| 出版者 | ||||||
| 出版者 | 同志社大学社会学会 | |||||
| 言語 | ja | |||||
| 出版者(英) | ||||||
| 出版者 | The Association of Social Studies, Doshisha University | |||||
| 言語 | en | |||||
| ISSN | ||||||
| 収録物識別子タイプ | PISSN | |||||
| 収録物識別子 | 02862840 | |||||
| 書誌レコードID | ||||||
| 収録物識別子タイプ | NCID | |||||
| 収録物識別子 | AN00211207 | |||||
| 権利者情報 | ||||||
| 権利者識別子Scheme | AID | |||||
| 権利者識別子URI | https://ci.nii.ac.jp/author/DA15255399 | |||||
| 権利者識別子 | DA15255399 | |||||
| 権利者名 | 同志社大学社会学会 | |||||
| 言語 | ja | |||||
| 権利者名 | The Association of Social Studies, Doshisha University | |||||
| 言語 | en | |||||
| 関連サイト | ||||||
| 関連タイプ | isFormatOf | |||||
| 識別子タイプ | URI | |||||
| 関連識別子 | https://doors.doshisha.ac.jp/opac/opac_link/bibid/SB00961338/?lang=0 | |||||
| 言語 | ja | |||||
| 関連名称 | 掲載刊行物所蔵情報へのリンク / Link to Contents | |||||
| 出版タイプ | ||||||
| 出版タイプ | VoR | |||||
| 出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
| 日本十進分類法 | ||||||
| 主題Scheme | NDC | |||||
| 主題 | 369.17 | |||||