ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 所属別コンテンツ
  2. 社会学部・研究科
  3. 紀要論文
  4. 評論・社会科学
  5. (137)
  1. 紀要論文
  2. 社会学部・研究科
  3. 評論・社会科学
  4. (137)

社会福祉士実習における実習指導者とケアワーカーとの連携に関する考察 : 重度障がい者施設での取り組みを参考にして

https://doi.org/10.14988/00028369
https://doi.org/10.14988/00028369
b93155c4-fac4-4020-a897-db78779c2063
名前 / ファイル ライセンス アクション
031001370011.pdf 031001370011.pdf (1.2 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2021-08-05
タイトル
タイトル 社会福祉士実習における実習指導者とケアワーカーとの連携に関する考察 : 重度障がい者施設での取り組みを参考にして
言語 ja
タイトル
タイトル シャカイ フクシシ ジッシュウ ニオケル ジッシュウ シドウシャ ト ケアワーカー トノ レンケイ ニカンスル コウサツ : ジュウド ショウガイシャ シセツ デノ トリクミ オ サンコウ ニシテ
言語 ja-Kana
タイトル
タイトル A study on the collaboration between practical training leaders and care workers in the training of social workers referring to initiatives at facilities for persons with severe disabilities
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題 社会福祉士実習, 実習指導者, ケアワーカー, 連携
Practical training of social workers, Practical training leaders, Care workers, Collaboration
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.14988/00028369
ID登録タイプ JaLC
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
著者 塩田, 祥子

× 塩田, 祥子

WEKO 21825
CiNii ID 9000318616263

ja 塩田, 祥子

ja-Kana シオタ, ショウコ

en Shiota, Shoko

Search repository
坂下, 文子

× 坂下, 文子

WEKO 30401
CiNii ID 9000413355191

ja 坂下, 文子

ja-Kana サカシタ, アヤコ

en Sakashita, Ayako

Search repository
著者所属
言語 ja
値 塩田, 祥子 / 同志社大学社会学部嘱託講師
著者所属
言語 ja
値 坂下, 文子 / 公益社団法人京都市身体障害児者父母の会連合会重度障害者通所介護じゅらく(主任)
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 社会福祉士の実習における「現場実習」段階は,施設で過ごす利用者や,そこで働く職員を知る時間であり,実習全体の基盤となる段階である。その際,重度の障がいがある利用者が過ごす施設では,ケアワーカーに実習生の「担当」をしてもらうこともある。担当となったケアワーカーは,実習生にケアワークの何をどのように伝えていくのか,自らの判断に委ねられ,悩ましいところである。実習指導者は,担当のケアワーカーに「ある程度の裁量」を求めているが,その曖昧さが,ケアワーカーの迷いにつながっている。特に,実習生にケアワークの実際をどこまでみせるか否かは,利用者の権利にかかわってくるため,迷いも募る。また,利用者のそばにいることが多いケアワーカーの実践を見学することを通して,実習生は利用者理解を深めることができる。そのため,実習指導者は,実習生の指導に当たって,ケアワーカーと連携していくことが求められる。具体的には,施設外での学びの機会が多い社会福祉士と,利用者の日常を支えるケアワーカーとの情報量の違い,解釈の違いを理解する。そして,常勤,非常勤職員も含めて,わかりやすく情報を伝達していく。さらには,組織として,実習生を任されたケアワーカーの戸惑いを支える体制づくりが求められる。
実習生に利用者理解を促すためにも,介護現場に多く配置されているケアワーカーが実習生の指導に対してどのように思っているのか,その声を,今後も聞き続けることが大切となる。
言語 ja
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 For social workers, on-site training is the foundation of practical training. It allows them to interact with staff members and the patients who spend time at the facilities, including those with severe disabilities. Occasionally during this training period, care workers are placed in charge of trainees. They decide how and which aspects of care work to convey to trainees. However, this position can be troublesome for care workers. The practical training leader is a social worker who seeks "a certain level of discretion" from the person supervising the trainees. This vague expectation leads to hesitation by care workers. Trainees can deepen their understanding of patient care by observing how care workers work with them. Therefore, it is critical for practical training leaders, who are also social workers, to collaborate with care workers in guiding trainees. Specifically, they need to understand the differences between social workers, who have many opportunities to learn outside the facilities, and care workers, who support patients' daily lives. They also need to communicate information in an easy-to-understand manner for both full-time and part-time employees. Finally, creating a supportive system as an organization is vital for care workers entrusted with trainees, to deal with their hesitations.
To encourage trainees to understand patients, it is important to continue to listen to what care workers, who are often stationed at nursing care centers, think about the training provided to the trainees.
言語 en
内容記述
内容記述 研究ノート(Note)
書誌情報 ja : 評論・社会科学
en : Hyoron Shakaikagaku (Social Science Review)

巻 137, p. 211-226, 発行日 2021-05-31
出版者
出版者 同志社大学社会学会
言語 ja
出版者(英)
出版者 The Association of Social Studies, Doshisha University
言語 en
ISSN
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 02862840
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN00211207
権利者情報
権利者識別子Scheme AID
権利者識別子URI https://ci.nii.ac.jp/author/DA15255399
権利者識別子 DA15255399
権利者名 同志社大学社会学会
言語 ja
権利者名 The Association of Social Studies, Doshisha University
言語 en
関連サイト
関連タイプ isFormatOf
識別子タイプ URI
関連識別子 https://doors.doshisha.ac.jp/opac/opac_link/bibid/SB00961338/?lang=0
言語 ja
関連名称 掲載刊行物所蔵情報へのリンク / Link to Contents
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
日本十進分類法
主題Scheme NDC
主題 369.17
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-07-27 13:56:58.599784
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3