WEKO3
アイテム
協働作話における児童の応答行為と協働作話の展開過程における児童同士の創造性の発揮に関する実証的研究
https://doi.org/10.14988/00028053
https://doi.org/10.14988/000280538ecd3972-9a16-4f1e-a531-568140fe6edf
| 名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
|---|---|---|
|
|
|
| Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|
| 公開日 | 2021-04-13 | |||||
| タイトル | ||||||
| タイトル | 協働作話における児童の応答行為と協働作話の展開過程における児童同士の創造性の発揮に関する実証的研究 | |||||
| 言語 | ja | |||||
| タイトル | ||||||
| タイトル | キョウドウ サクワ ニオケル ジドウ ノ オウトウ コウイ ト キョウドウ サクワ ノ テンカイ カテイ ニオケル ジドウ ドウシ ノ ソウゾウセイ ノ ハッキ ニカンスル ジッショウテキ ケンキュウ | |||||
| 言語 | ja-Kana | |||||
| タイトル | ||||||
| タイトル | Considering children's responsive behaviors in the joint story-making and their mutual creativity development in the joint story-making process | |||||
| 言語 | en | |||||
| 言語 | ||||||
| 言語 | jpn | |||||
| キーワード | ||||||
| 主題 | 協働学習, 創造性 collaboration learning, creativity |
|||||
| 資源タイプ | ||||||
| 資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
| 資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
| ID登録 | ||||||
| ID登録 | 10.14988/00028053 | |||||
| ID登録タイプ | JaLC | |||||
| アクセス権 | ||||||
| アクセス権 | open access | |||||
| アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||
| 著者 |
李, 月
× 李, 月 |
|||||
| 著者所属 | ||||||
| 言語 | ja | |||||
| 値 | 同志社大学大学院総合政策科学研究科博士課程後期 | |||||
| 著者所属(英) | ||||||
| 言語 | en | |||||
| 値 | Doshisha University | |||||
| 所属機関識別子種別 | ||||||
| 値 | kakenhi | |||||
| 所属機関識別子 | ||||||
| 値 | 34310 | |||||
| 抄録 | ||||||
| 内容記述タイプ | Abstract | |||||
| 内容記述 | 本研究の目的は,小学校において,協働作話が児童同士の相互作用にどのような影響を及ぼすのか,とくに創造性を刺激する可能性があるのかを明らかにすることである。そのため,「図形の見立て描画」を社会実験として京都市内の小学校で実施し、その概要を述べ、結果を分析した。この実験において,児童同士の助け合いによって物語が完成し、それをチームで発表するに至ったこと,さらには,協働作話の過程で描画表現を展開することで,児童間でお互いに好意的態度が見られたのは,いずれも大きな発見であった。 | |||||
| 言語 | ja | |||||
| 抄録 | ||||||
| 内容記述タイプ | Abstract | |||||
| 内容記述 | The purpose of this study is to clarify what kind of changes the collaborative confabulation brings to the mutual relationship between elementary school children, especially the effect of stimulating collective creativity. As a research method for that purpose, a social experiment using "play of concreting abstract figures using one's imagination" was conducted at an elementary school in Kyoto city. As a result, a coherent story was completed through collaborative work by a team organized by the children, and the children were able to share a sense of accomplishment by presenting the story as a team in the process. It is noteworthy that by mutually presenting and criticizing the drawings that the children devised, they accepted the expressions of others positively and respected the personality of others. It was a remarkable kind of an acceptance of others as needed in the inter-cultural society. | |||||
| 言語 | en | |||||
| 内容記述 | ||||||
| 内容記述 | 特集 ソーシャル・イノベーション学の総合的研究 | |||||
| 内容記述 | ||||||
| 内容記述 | Special issue: A synthetic study of science of social innovation | |||||
| 内容記述 | ||||||
| 内容記述 | 論説(Article) | |||||
| 書誌情報 |
ja : 社会科学 en : The Social Science(The Social Sciences) 巻 50, 号 4, p. 117-146, 発行日 2021-02-28 |
|||||
| 出版者 | ||||||
| 出版者 | 同志社大学人文科学研究所 | |||||
| 言語 | ja | |||||
| 出版者(英) | ||||||
| 出版者 | Institute for the Study of Humanities & Social Sciences, Doshisha University | |||||
| 言語 | en | |||||
| ISSN | ||||||
| 収録物識別子タイプ | PISSN | |||||
| 収録物識別子 | 04196759 | |||||
| 書誌レコードID | ||||||
| 収録物識別子タイプ | NCID | |||||
| 収録物識別子 | AN00108933 | |||||
| 権利者情報 | ||||||
| 権利者識別子Scheme | AID | |||||
| 権利者識別子URI | https://ci.nii.ac.jp/author/DA00394518 | |||||
| 権利者識別子 | DA00394518 | |||||
| 権利者名 | 同志社大学人文科学研究所 | |||||
| 言語 | ja | |||||
| 権利者名 | Institute for the Study of Humanities & Social Sciences, Doshisha University | |||||
| 言語 | en | |||||
| 関連サイト | ||||||
| 関連タイプ | isFormatOf | |||||
| 識別子タイプ | URI | |||||
| 関連識別子 | https://doors.doshisha.ac.jp/opac/opac_link/bibid/SB00958720/?lang=0 | |||||
| 言語 | ja | |||||
| 関連名称 | 掲載刊行物所蔵情報へのリンク / Link to Contents | |||||
| 出版タイプ | ||||||
| 出版タイプ | VoR | |||||
| 出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
| 日本十進分類法 | ||||||
| 主題Scheme | NDC | |||||
| 主題 | 371.5 | |||||