@article{oai:doshisha.repo.nii.ac.jp:00027412, author = {伊多波, 良雄 and Itaba, Yoshio and 有吉, 忠一 and Ariyoshi, Chuichi}, issue = {3}, journal = {經濟學論叢, Keizaigaku-Ronso (The Doshisha University economic review)}, month = {Mar}, note = {本小論では、スポーツ観戦需要である観戦頻度を従属変数とし、観戦動機の実用的要因である観戦者の属性、スポーツ履歴、そして、社会心理的要因である経験価値の「エンターテイメント性」、「芸術性」、「脱日常性」、「教育性」を独立変数とし重回帰分析を行い、その因果関係の有意性を検証したうえで比較検討を行った。その結果として、①スポーツ観戦間の競技の枠を越えて相乗効果とスピル・オーバーが起こること、②「スポーツ履歴」が、観戦需要を創出するための有効な実用的要因であること、③経験価値のうち「エンターテイメント性」、「芸術性」、「脱日常性」については、観戦動機の指標性となりえること、④各経験価値は独自性が強く、他のスポーツの同じ経験価値を喚起する手段とはなりえないことが分かった。, This study estimates two parameters of sport-spectator demand—namely, the utilitarian factors and the social and psychological factors—through a multiple linear regression analysis. These estimates reveal that: 1. there could be some synergetic effect between these two factors, as well as a spill-over effect that transcends the bounds of sporting events, 2. the sporting career of a particular athlete can, in a utilitarian manner, help bolster sport-spectator demand, 3. the entertainment, aesthetics, and diversion dimensions of sport could comprise an index of the social and psychological factor of sport-spectator demand, and 4. each experiential value vis-à-vis a particular sport might not have the same appeal or experiential value as other sports in creating demand, because the value of each spectator sport develops in a unique manner., 室田武教授古稀記念論文集, Dedicated to Professor Takeshi Murota on his 70th birthday, 第1部理論(Part I Theory), application/pdf}, pages = {233--260}, title = {スポーツ観戦需要の要因分析について : 観戦動機の視点から}, volume = {65}, year = {2014}, yomi = {イタバ, ヨシオ and アリヨシ, チュウイチ} }