@article{oai:doshisha.repo.nii.ac.jp:00027363, author = {今井, 将紀 and Imai, Masatoshi and 下原, 勝憲 and Shimohara, Katsunori and 今井, 慈郎 and Imai, Yoshiro and 服部, 哲郎 and Hattori, Tetsuo}, issue = {2}, journal = {同志社大学ハリス理化学研究報告, The Harris science review of Doshisha University}, month = {Jul}, note = {日本では従来、製品デザインよりも製品性能に多くの注意が払われ、製品性能よりも重要性が低いと考えられてきた。近年、外観に基づく魅力だけでなく、その芸術的価値と戦略的意味の価値についてデザインの重要性が認識されてきた。これまで筆者らは製品デザインの効果的な指導と教育を実現するためには、デザイン教育に適した環境が必要であると考えてきた。このような環境は、他の教育分野でも必要であろうとも考えている。デザイン教育を支援する Linux、Webサーバ(Node.jsまたはPythonによる)、PHPの説明、およびアンケートを実行するためのJavascriptを使用したWebベースのアンケートシステムを開発した。本稿では、デザイン教育の学習者を対象にアンケートを実施し、アンケートシステムを活用して製品デザインとその優秀性と実用的なデザインプロセスを評価する試みについて報告する。, Previously, Japan used to pay national interest based on attention to product performance explicitly rather than product design. People thought that the latter would strongly depend on "external" appearance combined with shape and color, while the former could be at the root of industrial technologies. Many of them might believe that product design was too superficial so that it was less important than product performance which encompassed a lot of things such as mechanism, methods, materials and know-hows. Recently, the authors have become aware of an importance of product design and its values not only for attraction based on "external" appearance but also for its artistic values and strategic meanings. The authors have developed Web-based Questionnaire System with Linux, Web server (by Node.js or Python), description of PHP and JavaScript for carrying out questionnaire. This paper describes a scheme to carry out questionnaire for learners of design education in order to evaluate product design and its level of excellence and practical design process by means of utilizing the questionnaire system., application/pdf}, pages = {116--124}, title = {デザイン教育における意識調査アンケートとその解析 : 短期大学でのアンケート調査の概要と解析結果の報告}, volume = {61}, year = {2020}, yomi = {イマイ, マサトシ and シモハラ, カツノリ and イマイ, ヨシロウ and ハットリ, テツオ} }