@article{oai:doshisha.repo.nii.ac.jp:00027326, author = {Yasui, Kengo and 保井, 健呉}, issue = {1}, journal = {同志社法學, The Doshisha Hogaku (The Doshisha law review)}, month = {May}, note = {日本の海上輸送規制法は武力攻撃事態における外国船舶への干渉を規定している。政府はこの法に基づく措置が自衛権の行使に直接根拠付けられるとし、他の国際法、特に武力紛争における船舶への干渉を規定する捕獲法との関係を否定していた。本研究では海上輸送規制法に基づく干渉について、捕獲法を含めていくつかの国際法上の法的根拠を比較検討し、海上輸送規制法に基づく干渉の制度が国際法上は捕獲法上の制度であることを明らかにした。, The Japanese Maritime Transportation Restriction Act provides that restrict in foreign vessels in situations of armed attack. This article attempt to clarify the nature of restriction under the Maritime Transportation Restriction Act in international law through the comparing and investigation of possible international legal grounds. Consequently, this study revealed that the restriction system based on the Act is regarded as interference system based on the Prize Law., 論説(Article), application/pdf}, pages = {15--67}, title = {現代国際法における海上輸送規制法制の地位}, volume = {72}, year = {2020}, yomi = {ヤスイ, ケンゴ} }