@article{oai:doshisha.repo.nii.ac.jp:00027142, author = {太田原, 準 and Otahara, Jun}, issue = {3}, journal = {同志社商学, Doshisha Shogaku (The Doshisha Business Review)}, month = {Nov}, note = {本稿は、イノベーション普及の観点から、普及の初期段階にある農業用マルチローター(通称ドローン)の使用実態について、営農者へのフィールドワークに基づき明らかにしている。得られた知見は下記である。①イノベーション普及の観点からみれば、農業用マルチローターの現段階における普及度は、2.5%といわれるイノベーター期よりもさらに初期の段階である。②したがって本格的な普及段階への橋渡しの目安と言われる「初期採用期」の13.5%程度の普及をみるまでには、農業用マルチローターが実際にイノベーションとして普及するかどうか見極める必要がある。③マルチローターの知覚属性については、無人ヘリコプターからの移行者からの評価が高く、このセグメントにおいて急速に普及するとみられる。④一方、従来、噴霧器や管理機で農薬散布を行う作付面積5ha以下の農家において普及が進むかどうかは、採用決定の種類、農業コミュニティにおける採用決定の種類やコミュニケーションチャネルのありかた、チェンジエージェントの働きかけといった社会的要因によって左右されるだろう。, This paper explores the use of agricultural multirotors (commonly known as drones) in the early stages of diffusion, based on fieldwork on from the perspective of diffusion of innovations. The facts and knowledge obtained from this worik is as follows. (1) The penetration of agricultural multi-rotors is even earlier than the innovator stage, which is called to be 2.5% on the previous reserches. (2) Therefore, before seeing the rate of adoption about 13.5% in the "initial adoptation periods", it is necessary to determine whether the agricultural multi-rotor would actually diffuse as innovations. (3) The attributes of multi-rotors are highly evaluated by farmers who have switched from unmanned helicopters, and are expected to spread rapidly in this segment. (4) On the other hand, the rate of adoption for the farmers using sprayers or tructers was determined by the innovation decision process, including the type of communication channels and the leadership of change agents in agricaltural communities., 研究(Article), application/pdf}, pages = {443--475}, title = {イノベーション普及の観点からみた農業用マルチローターの利用状況}, volume = {71}, year = {2019}, yomi = {オオタハラ, ジュン} }