@article{oai:doshisha.repo.nii.ac.jp:00027085, author = {水原, 紹 and Tasuku, Mizuhara}, issue = {4}, journal = {社会科学, The Social Science(The Social Sciences)}, month = {Feb}, note = {「100円ショップ」とは商品が100円均一で販売されている店舗のことを言う。均一価格販売の歴史は古く,戦前には100円均一と似た10銭ストア(10銭均一)があったが,そのほとんどは戦後に姿を消した。戦後再び均一店(100円ショップ)が登場したのはバブル経済崩壊前後のことで,不況を背景にその売り上げを伸ばしてきた。中でもダイソー(大創産業)の成長は著しく,100円ショップの日本社会への定着に大きく貢献した。ただ昨今では100円ショップの展開も飽和化しており,インフレや円安に応じてバラエティストア化(脱100円ショップ)の動きも始まっている。, 100 Yen Shop is the store where all commodities are sold at a flat rate of 100 yen. The history of the uniform-price stores started as "10 sen store" before World War II, but most of those were faded away after the war. The uniform-price store has appeared around the collapse of the bubble economy again. They increased sales in the chronic depression. Especially, The growth of Daiso is incredible, and made important contribution to become attached 100 Yen Shop in Japan. But recently, those stores tend to develop as variety stores (not 100 yen shop) by inflation and weak yen., 特集 商品と商店--ショップとストア--(Special issue: Studies of the relationship between commodity and retail store), 研究ノート(Note), application/pdf}, pages = {109--132}, title = {100円ショップ}, volume = {49}, year = {2020}, yomi = {ミズハラ, タスク} }