@article{oai:doshisha.repo.nii.ac.jp:00026936, author = {向山, 智之 and Mukayama, Tomoyuki and 服部, 好孝 and Hattori, Yoshitaka and 朝井, 豪 and Asai, Go and 松村, 恵理子 and Matsumura, Eriko and 千田, 二郎 and Senda, Jiro}, issue = {3}, journal = {同志社大学ハリス理化学研究報告, The Harris science review of Doshisha University}, month = {Oct}, note = {燃料の高圧化に代わって,排気ガスを燃料に溶解させることによる気泡の発泡効果により噴霧の微粒化を改善する手法を提案する.噴霧中より排気ガスが析出することで,燃焼領域に直接排気ガスを配置することができるため,従来の外部EGRと比較しNOx低減効果が大きいと考えられる.本研究では溶解ガスとして,排気中に含まれており,かつ,燃料に対する溶解度の大きい二酸化炭素を選択した.本報告ではCO_2ガス溶解燃料を単気筒ディーゼルエンジンに適用することにより,燃焼特性および排気特性の評価を行なった.その結果,CO_2ガス溶解燃料を用いることで,Smokeの生成量を約50~70%削減したが,NOx排出量に関しては十分な効果は見られなかった.しかしながら,外部EGRとCO_2ガス溶解燃料を組み合わせることにより,外部EGRのみと比較して,NOx排出量を低減することが可能であった., We have proposed the application of Exhaust Gas Recirculation (EGR) gas dissolved fuel which might improve spray atomization through effervescent atomization instead of high injection pressure. Since EGR gas effervesces from the inside of the spray, it directly contributes to combustion, and the further reduction of NOx emissions is expected rather than the conventional external EGR. In our research, CO_2 was selected as the dissolved gas because it is contained in a large amount in the exhaust gas and gas high solubility in the fuel. In this paper, the purpose is to evaluate the influence of the application of CO_2 gas dissolved fuel on the combustion characteristics and emission characteristics inside the single cylinder, direct injection diesel engine. As a result, by use of the fuel, smoke was reduced by about 50 to 70%. Using CO_2 gas dissolved fuel without EGR did not have enough effect on NOx reduction. However, NOx emissions is reduced with external EGR, and the effect of NOx reduction is effective by combined the EGR and the CO_2 gas dissolved fuel., 論文名・抄録中の_2は下付き文字, application/pdf}, pages = {159--167}, title = {ディーゼル機関におけるCO_2ガス溶解燃料の燃焼・排気特性に関する研究}, volume = {60}, year = {2019}, yomi = {ムカヤマ, トモユキ and ハットリ, ヨシタカ and アサイ, ゴウ and マツムラ, エリコ and センダ, ジロウ} }