@article{oai:doshisha.repo.nii.ac.jp:00026370, author = {森本, 奈穂美 and Morimoto, Nahomi}, issue = {3}, journal = {社会科学, The Social Science(The Social Sciences)}, month = {Nov}, note = {本論文では、ヴェネツィア派画家ティツィアーノ・ヴェチェッリオがサンタ・マリア・デッラ・カリタ大同信会館のアルベルゴの間の壁面装飾として制作した《マリアの神殿奉献》を取り上げ、部屋の全装飾とその機能、同信組合の活動指針との関連で解釈を試みた。聖母伝に共通して描かれる幼児を抱く女性像はヴェネツィアと同信組合の精神を表す〈慈愛〉の寓意であると考察し、本作品に描かれるモチーフとの関連から、キリスト教の救済の精神である〈慈愛〉の女性像は古代から現世を通して将来的な救済があることを示していると読み解いた。, This study examines the Presentation of Mary in the Temple, painted by Tiziano for Sala dell' Albergo of the Scuola Grande di Santa Maria della Carità, by analyzing the function of confraternity in the entire painting of Albergo. Previous studies dealt with this painting singly, although Marriage of Mary and Annunciation were painted shortly after Presentation. I reiterate that three stories of Mary have the same motifs, woman with child and scene of charity. I consider this woman as an allegory of Caritas due to the analogue of form. This motif symbolizes the spirit of confraternity and the Venetian government., 論説(Article), application/pdf}, pages = {59--82}, title = {ティツィアーノ作《マリアの神殿奉献》 : カリタス図像とオベリスクの意味について}, volume = {48}, year = {2018}, yomi = {モリモト, ナホミ} }