@article{oai:doshisha.repo.nii.ac.jp:00024121, author = {鍛冶, 博之 and Kaji, Hiroyuki}, issue = {3}, journal = {社会科学, The Social Science(The Social Sciences)}, month = {Nov}, note = {本稿では,戦後以降に展開されてきた「商品」という概念に関する諸考察を整理し,その変遷と特徴を明らかにする。そして現代における「商品」の意味を暫定的に模索し,今後のランドマーク商品研究の方向性を考察する。第1章から第4章では,経済学,商品学,商業学(商学),マーケティング論の四つの学術分野に注目し,各分野で商品がどのように捉えられてきたのかを考察した。第5章では現代における商品の意味について「生活者」を構成する生産者・消費者・第三者の観点から模索した。第6章ではここまでの考察を踏まえたうえで,今後のランドマーク商品研究の方向性の一端を示した。, Research in the concept of "Goods" has been carried out in various fields (for example ;the economic science, the commodity science , commercial science and marketing)for a long time. The purpose of this paper is as follow :①to summarize the study of the concept "Goods" which has been continued since the postwar period and to clarify the change and characteristic on it, and ②to grope provisionally for the modern meaning of goods and the direction of the study on Landmark Commodity after this., 論説(Article), application/pdf}, pages = {1--29}, title = {商品史に関する概念考察と研究展望}, volume = {46}, year = {2016}, yomi = {カジ, ヒロユキ} }