@article{oai:doshisha.repo.nii.ac.jp:00024093, author = {Ishikura, Tadao and 石倉, 忠夫 and 藤本, 愛子 and Fujimoto, Aiko}, issue = {8}, journal = {同志社スポーツ健康科学, Doshisha Journal of Health and Sports Science}, month = {Jun}, note = {モデル・デモンストレーションの観察方略は観察学習効果に作用するため、この時の認知的負荷は異なるものと予想される。そこで本研究は、7つのポーズをモデルの正面の角度から観察する場合の3つの観察方略条件の観察学習効果と脳波パターンを比較検討した。3つの観察方略条件は再認条件、反転条件、そして再生条件であった。観察後に実施した再生テストの分析から、3つの条件間に有意差は認められなかったが、男性は女性よりもポーズを再生した。また、脳波のα波(8-13Hz)分析の結果から、始めの3試行は終わりの3試行よりも振幅が小さく、全ての条件下で始めの3試行にα波減衰が観察された。これらの結果から、本研究では観察方略は観察学習効果と認知的負荷を反映する脳波パターンに及ぼす影響は認められなかったが、同じ脳領域で終わりの観察試行よりも始めの観察試行の方が活性化していたことが明らかにされた。, Since the observational strategy to a model demonstration affects the observational learning effect, it is expected that the cognitive loads at that time also differ. The aim of this study was to examine the effect of three different observational conditions on observational learning and brainwave patterns. The three conditions were: the Recognition condition, the Reversal condition, and the Recall condition. The recall test conducted after observation showed, although there was no significant difference between the three conditions, male reproduced poses more than female. Brain wave of alpha band (8 – 13 Hz) analysis showed that the potential in the first three trials was smaller than that in the last three trials, and the alpha attenuation was observed in the first three trials of all conditions. These results suggested that although the observational strategy did not affect observational learning effects in this study and not show brainwave pattern reflecting the cognitive load, the same brain region is activated on the first three observational trials more than last three observational trials., 原著(Original investigation), application/pdf}, pages = {32--36}, title = {対面モデルに対する観察方略が観察学習効果に及ぼす影響とα波パターン}, year = {2016}, yomi = {イシクラ, タダオ and フジモト, アイコ} }