WEKO3
アイテム
受身表現における視点人物の転換 : 夏目漱石『明暗』を通じて
https://doi.org/10.14988/pa.2017.0000014343
https://doi.org/10.14988/pa.2017.0000014343595a0034-6250-4156-aa24-31ecca74bffc
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2016-01-21 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 受身表現における視点人物の転換 : 夏目漱石『明暗』を通じて | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | ウケミ ヒョウゲン ニオケル シテン ジンブツ ノ テンカン : ナツメ ソウセキ メイアン オ ツウジテ | |||||
言語 | ja-Kana | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Transition of first person perspective through the use of the passive voice in Soseki Natsume’s "Meian" | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題 | 小説テクスト, 夏目漱石, 人称, 視点人物, 受身表現 Japanese novel texts, Soseki Natsume, Person, First Person Narrative, Passive Voice |
|||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.14988/pa.2017.0000014343 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
アクセス権 | ||||||
アクセス権 | open access | |||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||
その他(別言語等)のタイトル | ||||||
その他のタイトル | 受身表現における視点人物の転換 : 夏目漱石明暗を通じて | |||||
言語 | ja | |||||
著者 |
山本, 和恵
× 山本, 和恵 |
|||||
著者所属 | ||||||
言語 | ja | |||||
値 | 同志社大学日本語・日本文化教育センター嘱託講師 | |||||
著者所属(英) | ||||||
言語 | en | |||||
値 | Doshisha University | |||||
所属機関識別子種別 | ||||||
値 | kakenhi | |||||
所属機関識別子 | ||||||
値 | 34310 | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 本稿では,小説テクストの叙述の中で受身が選択される一要因を解明するため,夏目漱石の三人称小説『明暗』を取り上げ,受身における視点人物の転換について考察した。その結果,小説テクスト内では大筋は「視点固定の原則」に基づき,中心人物を視点人物とした受身が選択される。しかし、『明暗』などの三人称視点の小説では,テクスト内で視点の移動が行われる。その際、受身の選択に周辺人物の「迷惑・恩恵」の主観的な感情表現を表す場合や,中心人物から周辺人物に視点人物を移動させて叙述の流れを変えたい場合に受身が選択されることを明らかにした。 | |||||
言語 | ja | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | This thesis examines the transition of the first person perspective through the usage of passive voice by studying a third person narrative written by Soseki NATSUME, “Meian”. It aims to clarify the reason behind the use of the passive voice in novels. The result of the study shows that on the basis of the “fixed viewpoint principle” in the novel’s structure, the passive voice is used in order to make the central character a first-person narrator. However, in third person novels such as “Meian”, changes in the perspective occur throughout the text. In such cases, it is clear that the passive voice is selected in order to show the surrounding characters' subjective emotions such as “annoyance or benefit”, or to change the flow of the narrative by moving from the central character's point of view to that of surrounding characters. | |||||
言語 | en | |||||
書誌情報 |
ja : 同志社日本語研究 en : Doshisha studies in Japanese linguistics 号 19, p. 34-45, 発行日 2015-09-30 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 同志社大学大学院日本語学研究会 | |||||
言語 | ja | |||||
出版者(英) | ||||||
出版者 | The Circle of Japanese Linguistics, The Graduate School of Doshisha University | |||||
言語 | en | |||||
出版者(英) | ||||||
出版者 | Doshisha Daigaku Daigakuin Nihongogaku Kenkyukai | |||||
言語 | ja-Latn | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||
収録物識別子 | 21885656 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA12567029 | |||||
権利者情報 | ||||||
権利者識別子Scheme | AID | |||||
権利者識別子 | DA18516502 | |||||
権利者名 | 同志社大学大学院日本語学研究会 | |||||
言語 | ja | |||||
権利者名 | The Circle of Japanese Linguistics, The Graduate School of Doshisha University | |||||
言語 | en | |||||
権利者名 | Doshisha Daigaku Daigakuin Nihongogaku Kenkyukai | |||||
言語 | ja-Latn | |||||
関連サイト | ||||||
関連タイプ | isFormatOf | |||||
識別子タイプ | URI | |||||
関連識別子 | https://doors.doshisha.ac.jp/opac/opac_link/bibid/SB12399613/?lang=0 | |||||
言語 | ja | |||||
関連名称 | 掲載刊行物所蔵情報へのリンク / Link to Contents | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
出版タイプ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
日本十進分類法 | ||||||
主題Scheme | NDC | |||||
主題 | 913.6 |