ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 所属別コンテンツ
  2. 文学部・研究科
  3. 紀要論文
  4. 同志社日本語研究
  5. (19)
  1. 紀要論文
  2. 文学部・研究科
  3. 同志社日本語研究
  4. (19)

受身表現における視点人物の転換 : 夏目漱石『明暗』を通じて

https://doi.org/10.14988/pa.2017.0000014343
https://doi.org/10.14988/pa.2017.0000014343
595a0034-6250-4156-aa24-31ecca74bffc
名前 / ファイル ライセンス アクション
046000190004.pdf 046000190004.pdf (552.7 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2016-01-21
タイトル
タイトル 受身表現における視点人物の転換 : 夏目漱石『明暗』を通じて
言語 ja
タイトル
タイトル ウケミ ヒョウゲン ニオケル シテン ジンブツ ノ テンカン : ナツメ ソウセキ メイアン オ ツウジテ
言語 ja-Kana
タイトル
タイトル Transition of first person perspective through the use of the passive voice in Soseki Natsume’s "Meian"
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題 小説テクスト, 夏目漱石, 人称, 視点人物, 受身表現
Japanese novel texts, Soseki Natsume, Person, First Person Narrative, Passive Voice
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.14988/pa.2017.0000014343
ID登録タイプ JaLC
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
その他(別言語等)のタイトル
その他のタイトル 受身表現における視点人物の転換 : 夏目漱石明暗を通じて
言語 ja
著者 山本, 和恵

× 山本, 和恵

WEKO 17735
CiNii ID 9000018711247

ja 山本, 和恵

ja-Kana ヤマモト, カズエ

en Yamamoto, Kazue

Search repository
著者所属
言語 ja
値 同志社大学日本語・日本文化教育センター嘱託講師
著者所属(英)
言語 en
値 Doshisha University
所属機関識別子種別
値 kakenhi
所属機関識別子
値 34310
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本稿では,小説テクストの叙述の中で受身が選択される一要因を解明するため,夏目漱石の三人称小説『明暗』を取り上げ,受身における視点人物の転換について考察した。その結果,小説テクスト内では大筋は「視点固定の原則」に基づき,中心人物を視点人物とした受身が選択される。しかし、『明暗』などの三人称視点の小説では,テクスト内で視点の移動が行われる。その際、受身の選択に周辺人物の「迷惑・恩恵」の主観的な感情表現を表す場合や,中心人物から周辺人物に視点人物を移動させて叙述の流れを変えたい場合に受身が選択されることを明らかにした。
言語 ja
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 This thesis examines the transition of the first person perspective through the usage of passive voice by studying a third person narrative written by Soseki NATSUME, “Meian”. It aims to clarify the reason behind the use of the passive voice in novels. The result of the study shows that on the basis of the “fixed viewpoint principle” in the novel’s structure, the passive voice is used in order to make the central character a first-person narrator. However, in third person novels such as “Meian”, changes in the perspective occur throughout the text. In such cases, it is clear that the passive voice is selected in order to show the surrounding characters' subjective emotions such as “annoyance or benefit”, or to change the flow of the narrative by moving from the central character's point of view to that of surrounding characters.
言語 en
書誌情報 ja : 同志社日本語研究
en : Doshisha studies in Japanese linguistics

号 19, p. 34-45, 発行日 2015-09-30
出版者
出版者 同志社大学大学院日本語学研究会
言語 ja
出版者(英)
出版者 The Circle of Japanese Linguistics, The Graduate School of Doshisha University
言語 en
出版者(英)
出版者 Doshisha Daigaku Daigakuin Nihongogaku Kenkyukai
言語 ja-Latn
ISSN
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 21885656
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12567029
権利者情報
権利者識別子Scheme AID
権利者識別子 DA18516502
権利者名 同志社大学大学院日本語学研究会
言語 ja
権利者名 The Circle of Japanese Linguistics, The Graduate School of Doshisha University
言語 en
権利者名 Doshisha Daigaku Daigakuin Nihongogaku Kenkyukai
言語 ja-Latn
関連サイト
関連タイプ isFormatOf
識別子タイプ URI
関連識別子 https://doors.doshisha.ac.jp/opac/opac_link/bibid/SB12399613/?lang=0
言語 ja
関連名称 掲載刊行物所蔵情報へのリンク / Link to Contents
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
日本十進分類法
主題Scheme NDC
主題 913.6
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-07-27 14:44:51.528253
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3