@article{oai:doshisha.repo.nii.ac.jp:00023106, author = {鍛冶, 博之 and Kaji, Hiroyuki}, issue = {4}, journal = {社会科学, The Social Science(The Social Sciences)}, month = {Feb}, note = {本稿では,戦後以降に展開されてきた「商品」という概念に関する諸考察を整理し,その変遷と特徴を明らかにする。そして現代における「商品」の意味を暫定的に模索し,今後のランドマーク商品研究の方向性を考察する。第1章から第4章では,経済学,商品学,商業学(商学),マーケティング論の四つの学術分野に注目し,各分野で商品がどのように捉えられてきたのかを考察した。第5章では現代における商品の意味について「生活者」を構成する生産者・消費者・第三者の観点から模索した。第6章ではここまでの考察を踏まえたうえで,今後のランドマーク商品研究の方向性の一端を示した。, Research in the concept of "goods" has been carried out in various fields (for example ; the economic science, the commodity science, commercial science and marketing) for a long time. The purpose of this paper is as follow : (1)to summarize the study of the concept "goods" which has been continued since the postwar period and to clarify the change and characteristic on it, and (2)to grope provisionally for the modern meaning of goods and the direction of the study on Landmark Commodity after this., 論説(Article), application/pdf}, pages = {49--72}, title = {商品概念の変遷と特徴}, volume = {44}, year = {2015}, yomi = {カジ, ヒロユキ} }