@article{oai:doshisha.repo.nii.ac.jp:00023023, author = {Fujimoto, Masayo and 藤本, 昌代 and Urasaka, Junko and 浦坂, 純子 and 森山, 智彦 and Moriyama, Tomohiko}, issue = {110}, journal = {評論・社会科学, Hyoron Shakaikagaku (Social Science Review)}, month = {Sep}, note = {本稿では,「2011年度同志社大学留学生アンケート(2012年3月実施)」に基づく分析結果を踏まえ,新たに「2012年度同志社大学留学生アンケート」を,2013年3月に学部・大学院を卒業,修了する予定の留学生を対象として2012年12月に実施し,理系学部・研究科などのデータを補強してもなお前回と整合的な結果が得られるかどうかを検証した。分析では,前回と同様,回答者を就職活動の有無と就職決定の有無に基づいて3グループに分類し,3つの分析視点(就職活動の内容,ソーシャル・サポート,充実した活動経験)から比較した。その結果,就職が決定しているグループは,やはり自ら能動的に活動することを通じてソーシャル・サポートを獲得し,日本人学生と比べて遜色のない就職活動を展開していた。, In this report, we analyzed the recent "Doshisha Univ. international student questionnaire survey: Dec. 2012", which was carried out based on the analysis of previous survey in March 2012. This survey targeted to the student who would finish their courses in bachelors and masters. We focused the analysis that there are similar results with previous survey with newly adding the students in science and engineering faculties. Similar to the previous survey, we analyzed new result from three view points, which are the social support, various activity experiences and the detail of their job hunting, after divided into three groups regarding to their job hunting experiences and those results. It was confirmed again that the group with successful job hunting had won the social support by their own active manor, and executed their job hunting similarly as Japanese students., 研究ノート(Note), application/pdf}, pages = {69--104}, title = {続・留学生の就職活動におけるソーシャル・サポートと自律性}, year = {2014}, yomi = {フジモト, マサヨ and ウラサカ, ジュンコ and モリヤマ, トモヒコ} }