@article{oai:doshisha.repo.nii.ac.jp:00022798, author = {山本, 一秀 and Yamamoto, Kazuhide and 石黒, 紀悠 and Ishiguro, Noriyuki and 齋藤, 雄輔 and Saito, Yusuke and 芳賀, 博英 and Haga, Hirohide}, issue = {2}, journal = {同志社大学理工学研究報告, The Science and Engineering Review of Doshisha University}, month = {Jul}, note = {近年、小中高等学校の教育現場では、情報教育の一環としてプログラミング教育の導入が進んでいる。本研究では、ユーザが楽しみながらプログラミングを学習できる環境つくりを目指し、ビジュアルプログラミング言語教材「Puzzle Programming」を開発した。「Puzzle Programming」は、ゲーム開発環境であるUnityを用いて開発し、データ管理にはYamlを用いた。「Puzzle Programming」は、タブレット端末上での動作を想定しており、現段階ではiOS上での動作を確認している。開発後に行った実験では、「Puzzle Programming」がプログラミング教育において効果的であることが示された。, Currently students in elementary, junior, and senior high school are encouraged to learn programming in their class of informatics. In this research we propose visual programming environment named "Puzzle Programming" to make studying programming with pleasure. Puzzle Programming is implemented using Unity game engine. All data for puzzle programming is managed by Yaml, human readable data serialization format. Prototype puzzle programming system was implemented on Apple iOS. Tablet PC iPad is used for playing "Puzzle programming." Experimental evaluation lecture proved the effectiveness of "Puzzle Programming" for programming study., application/pdf}, pages = {155--165}, title = {パズルを用いたビジュアルプログラミング教材の実装と評価}, volume = {55}, year = {2014}, yomi = {ヤマモト, カズヒデ and イシグロ, ノリユキ and サイトウ, ユウスケ and ハガ, ヒロヒデ} }