@article{oai:doshisha.repo.nii.ac.jp:00022736, author = {山本, 直輝 and Yamamoto, Naoki}, journal = {一神教世界, The world of monotheistic religions}, month = {Mar}, note = {本稿は18世紀オスマン朝統治下シリアに生きたイブン・アラビー学派の神秘思想家ナーブルスィーの罪と悔悟の理論を分析する。「無からの創造」という考え方は三つのセム系一神教に共通しており、イスラームは全ての被造物はアッラーの「あれ」との存在命令によって無から生ずると説く。ところがナーブルスィーの存在一性論によると、神の存在命令が発せられた時点で存在するのは神のみであり、この存在命令は「語りかける(主体的)臨在」から「語りかけられる(客体的)臨在」に対する神の自己対話に他ならない。つまり「存在すべき」は神のみであり、我執に囚われ自己を神の存在命令の客体だと錯覚することこそが「罪」なのであり、神の存在命令を真に担うためには、無を本質とする被造物は神の言葉を受け止めるに値しないことに気付くという「悔悟」をもって神に臨む以外にはない。神以外の全てのものを捨て去った「空の境地」において初めて、人間は有限な存在でありながら、神の命令を在るがまま受け止め神の「語りかけられる」臨在の実現者となる。彼の思想は単なる神秘哲学にとどまらず宗教実践論でもある。また、エックハルトの思想との興味深い類似性を有しており、イスラームとキリスト教を横断する「一神教的」神秘主義研究への新たな展望を与える。, The concept, "creation from the nothingness by God's will" is shared among Abrahamic religions. Islam believes that everything was created by Allah's command of existence. Al-Nābulusī, a Syrian mystic who believes in Islamic mystical philosophy known as Waḥdat al-Wujūd (the concept of oneness of beings), studied this shared concept among the schools of Ibn `Arabī and originated the idea that Allah only should exist whenever He pronounces His divine word of existence. There should be a self-dialogue between Allah's presence as a speaker (subject) and Allah's presence as the object being spoken because only Allah holds the ultimate authority of divine order of existence. Hence, it is sinful for human beings to regard themselves as the object of divine order. Human beings can undertake the divine order only by repentance, understanding that our essence is nothingness and is not worthy of possession of divine order. It is by setting aside all worldly desires that human beings can live Allah's presence of “being spoken" in “the stage of nothingness". Al-Nābulusī's thought proposed a broad view not only of a mystical philosophy but also existential matters for Muslims and also confirmed some similarities with the thoughts of Christian Mystic, Meister Eckhart. This paper focuses on the concept of sin and repentance in Islamic mysticism according to al-Nābulusī. Furthermore, it tries to present a new perspective in the study of the mysticism of Abrahamic religions, especially a cross-border study of mysticism between Islam and Christianity., application/pdf}, pages = {102--120}, title = {イスラーム神秘主義における罪と悔悟 : アブドゥルガニー・ナーブルスィーの存在一性論}, volume = {5}, year = {2014}, yomi = {ヤマモト, ナオキ} }