@article{oai:doshisha.repo.nii.ac.jp:00022292, author = {Ishikura, Tadao and 石倉, 忠夫}, issue = {5}, journal = {同志社スポーツ健康科学, Doshisha Journal of Health and Sports Science}, month = {Jun}, note = {本研究は自己調整フィードバック(SRF)がボール・パッティングとパッティング動作に及ぼす影響について検討した。39名の大学生が次にあげる3つの条件のうちの一つに振り分けられた:(1)100%結果の知識(KR)条件(100% KR):被験者は自然な状態で練習する、(2)SRF条件:被験者はKRを要求した時にKRが与えられる、(3)くびき自己調整フィードバック条件(YSRF):SRFの被験者がKRを要求したタイミングでKRが与えられる。SRFとYSRF条件の被験者はパッティング後にボールを見ることができないように設定された。分析の結果、SRFにボール・パッティングの学習効果が見られた。そして、SRFのパッティング動作に変化は見られなかったが、ボールインパクト時の加速度が100%KR条件に比べて安定していた。, This study examined the effects of self-regulated feedback (SRF) on ball putting and putting movements. Thirty-nine university students participated in a golf ball putting exercise and were placed under one of the three following conditions: (1) 100% knowledge-of-the-results (KR) condition (100% KR): participants practiced in the natural context, (2) SRF condition: KR was provided only when a participant demanded it; and (3) yoked self-regulated feedback condition (YSRF): KR was provided by the trial when the participants of SRF demanded it. The participants in the SRF and the YSRF conditions were unable to see the ball after putting. The results showed that SRF is effective when learning ball putting; although there were no differences in putting movement, the absolute acceleration at ball impact of SRF was more stable than the 100% KR condition., 原著(Original investigation), application/pdf}, pages = {22--27}, title = {Does self-regulated feedback enhance putting movement in ball putting learning?}, year = {2013}, yomi = {イシクラ, タダオ} }