@article{oai:doshisha.repo.nii.ac.jp:00022227, author = {俣野, 裕美 and Matano, Yumi}, issue = {105}, journal = {評論・社会科学, Hyoron Shakaikagaku (Social Science Review)}, month = {May}, note = {本論は、1990年代の米国製テレビドラマ、Twin Peaks、ER、Ally McBealに登場するアジア系女性の表象を分析し、グラムシのヘゲモニー理論に基づいて、その社会的機能を明らかにするものである。アジア系女性はドラマの中で、米国社会で理想とされる価値観を保持した白人に、望ましくない状況から救い出される人物として描かれていた。このような表象には、白人権力者がアジア系女性達に対して行った圧政的な歴史を合理化し、彼女達を彼らの利益に沿うように操作することを容易にする社会的機能が内包されていると考えられる。, This paper examines the representation of Asian women on the U.S. TV series, Twin Peaks, ER and Ally McBeal based on the hegemony theory of Antonio Gramsci. They are portrayed to be salvaged from the troubling situations that are caused by their own fault. Their savers are all white people, who hold the ideal conceptions in the U.S. society. The relations between them bring a dichotomy: weak Asian women who are given salvation and strong white people who give salvation. This representational hierarchy rationalizes the historical oppression of Asian women by white people having the forceful authority in the past. In addition, it exploits Asian women and builds up the foundation to manipulate them in the way of economic and political interest of the advantaged white groups., 論文(Article), p. 79の表記に誤りあり (誤)「表象形態を明らかにし」→(正)「表象形態を分析し」, application/pdf}, pages = {79--103}, title = {1990年代の米国製テレビドラマにおける中国系女性像 : ヘゲモニー理論からの社会的機能解明}, year = {2013}, yomi = {マタノ, ユミ} }