@article{oai:doshisha.repo.nii.ac.jp:00021921, author = {河崎, 吉紀 and Kawasaki, Yoshinori}, issue = {102}, journal = {評論・社会科学, Hyoron Shakaikagaku (Social Science Review)}, month = {Sep}, note = {20世紀後半、高等教育の拡大とともに大卒のジャーナリストが増えた。1990年代に初めて、大学の学士課程にジャーナリズムが認められ、メディアやコミュニケーションを教える学部、学科も乱立する。これら第一学位に加え、大学院のディプロマ、業界団体による試験、国家資格NVQや新聞社による自社養成など、イギリスのジャーナリズム教育は複雑化してきた。ジャーナリストを目指す若者の数は明らかに需要を上回っている。熾烈な競争を勝ち抜くため学位やディプロマは当然となり、経験を積むため無給で働くこともいとわない。個人に転嫁された訓練コストをまかなうのは親、兄弟からの経済的援助であり、ジャーナリストの出自はますます裕福になっている。, With the expansion of higher education in the second half of the twentieth century, a larger number of journalists graduated from universities. An undergraduate course for journalism was first set up in the 1990s; subsequently, media and communication-related courses became popular. Nowadays, unregulated qualifications such as NVQ and those offered by NCTJ, besides other factors such as in-company training, have complicated journalism education in the UK. Additionally, the number of candidates applying for journalism courses has clearly exceeded the demand for journalists. As these candidates have to not only obtain degrees or diplomas to secure jobs amid fierce competition but also work without pay to gain experience, the financial help they receive from their homes is indispensable for bearing training costs. Therefore, it has been observed that an increasing number of journalists come from affluent families., 論文(Article), application/pdf}, pages = {1--22}, title = {社会現象としてのジャーナリズム教育 : イギリスにおける高等教育の拡大を中心に}, year = {2012}, yomi = {カワサキ, ヨシノリ} }