@article{oai:doshisha.repo.nii.ac.jp:00021913, author = {井上, 勝也 and Inoue, Katsuya}, issue = {100}, journal = {評論・社会科学, Hyoron Shakaikagaku (Social Science Review)}, month = {Jun}, note = {私は同志社大学に入学した1954年からこのエッセイを書き始めた。当時の教育学専攻は同志社らしさを教育活動の中に活かそうとしていた。60年安保、大学紛争と日本が経済大国になるとともに、大学はマスプロ化し、同志社らしさが希薄になっていった。時代は人間や教育現象を社会科学の視点で分析する傾向が顕著になり、教育学専攻は2005年に教育文化学科として社会学部に属するようになった。しかし、人間の本質は社会科学のみならず人文科学の視点からも探究する事が重要であることを特に学生諸君は忘れないで頂きたい。, I wrote my essay from 1954,when I entered Doshisha University.The education course in which I majored,made efforts to make the best use of the academic traditions of Doshisha in daily activities.In the 1960-70s Doshisha is said to become enlarged rapidly,losing its academic traditions.The trends of grasping human beings and educational phenomena with a viewpoint of social sciences became conspicuous and as the result the Department of Education and Culture belonged to the Faculty of Social Science in 2005.I believe firmly that the essence of human beings must be studied also with the viewpoint of the humanities., 回顧録(Memoirs), application/pdf}, pages = {77--82}, title = {教育文化学科の昨日}, year = {2012}, yomi = {イノウエ, カツヤ} }