@article{oai:doshisha.repo.nii.ac.jp:00021503, author = {木村, 晶彦 and Kimura, Akihiko}, issue = {96}, journal = {評論・社会科学, Hyoron Shakaikagaku (Social Science Review)}, month = {May}, note = {戦前期の日本のアニメーションには、キャラクターの複雑な心理描写が見られない。背景として、アメリカ製アニメーションのキャラクター表現の影響、及び戦時下におけるキャラクターへの多面的な感情付与、更には機械描写の写実的傾向が指摘されてきた。本稿では、1924(大正13)年から1944(昭和19)年にかけて製作された日本のアニメーションの製作手法に関する言説と、キャラクターの動きを主とした表象の量的分析を通して、キャラクターの感情表現の変遷過程を追った。, In pre-war era, there was no complicated psychological description of Japanese animation characters. Prior researches said that American animation characters had strong reflection on pre-war time Japanese animation and comic character. And, it has also understood that Japanese characters had steadily been presented with their diversified feelings by creators. In addition, mechanic description had been more realistic. The object of this study is Japanese animation pieces produced from 1924 to 1944. The writer makes clear how animation characters change ways of expressing their feelings throughout observation on creators' and critics' reference to animation production methods and quantitative researches on symbol mainly composed of character motion., 論文(Article), application/pdf}, pages = {17--43}, title = {戦前・戦中期における日本アニメーションキャラクターの感情表現の変遷 : 製作手法の観点から見た運動表象や構図及び擬音の量的分析を通して}, year = {2011}, yomi = {キムラ, アキヒコ} }