@article{oai:doshisha.repo.nii.ac.jp:00021502, author = {河崎, 吉紀 and Kawasaki, Yoshinori}, issue = {96}, journal = {評論・社会科学, Hyoron Shakaikagaku (Social Science Review)}, month = {May}, note = {19世紀後半より、専門職化に取り組むジャーナリスト協会は、その内容について教養と実学のあいだで揺れていた。第一次世界大戦が終わると、政府は将兵をすみやかに復員させるため職業訓練の援助をジャーナリスト協会に申し出た。こうして1919年、ロンドン大学にジャーナリズムのためのディプロマコースが誕生する。当初、カリキュラムは一般教養を重視し、実学はほとんど行われなかった。1930年代後半になると、アメリカの影響を受けてジャーナリズム実習が拡大し、責任者にトム・クラークが就任する。しかし、第二次世界大戦の勃発によりコースは中断、クラークは情報省へと動員され、実学指向は大学に根づくことなく戦後を迎えた。, The Institute of Journalists had not reached a consensus regarding which of the two, liberal arts or practical training, are important to the journalist's profession. After the First World War, the government consulted the Institute regarding occupational training for demobilized veterans. Consequently, the University of London offered the Diploma for Journalism in 1919. The diploma curriculum emphasized liberal arts. Practical training in journalism education was initiated only after Tom Clarke assumed the role of the director in the late 1930s, but the Second World War interrupted the course. Clarke later moved to the British Ministry of Information. Thus, practical training in higher education for journalists could not take root in the UK at the time., 論文(Article), application/pdf}, pages = {1--16}, title = {戦間期におけるイギリスのジャーナリズム教育 : ロンドン大学を中心に}, year = {2011}, yomi = {カワサキ, ヨシノリ} }