@article{oai:doshisha.repo.nii.ac.jp:00021065, author = {村山, 盛葦 and Murayama, Moriyoshi}, issue = {1}, journal = {基督教研究, Kirisutokyo Kenkyu (Studies in Christianity)}, month = {Jun}, note = {第一コリント書5章の議論においてパウロはユダヤ教黙示的文書に見られる法廷的伝承と宇宙論的伝承を持ち込んでいる。法廷的伝承を利用することで、近親相姦を犯した者、あるいはその他の悪徳を犯す者の自己責任を厳しく問うている。それによってパウロは個人の行為に対する神の終末審判を喚起させ、信仰者に行動規範を提示している。また、宇宙論的伝承を利用することで、人間の不品行を宇宙論的文脈におき、その位置づけを通して宇宙における神に敵対するサタンの勢力、そしてキリスト信仰共同体内の連帯とそこからの離脱の重大性について周知させている。, In 1 Corinthians 5 Paul brings two traditions from Jewish apocalyptic literature: the forensic tradition that features individual accountability in the eschatological judgment and the cosmological tradition that features hostile spiritual agents represented by Satan active in the realm outside the kingdom of God. By appropriating the forensic tradition, Paul places the immoral man's actions in an anthropological context that allows him to hold the immoral man accountable in light of eschatological judgment. By appropriating the cosmological tradition, he places the immoral man's actions in a cosmological context that warns the community of Satan's power in the cosmos as well as the consequences of being removed from the community., 論文(Article), application/pdf}, pages = {23--39}, title = {第一コリント書5章におけるパウロの説諭(レトリック) : 黙示的終末論の機能について}, volume = {70}, year = {2008}, yomi = {ムラヤマ, モリヨシ} }