@article{oai:doshisha.repo.nii.ac.jp:00020980, author = {藤田, 紀昭 and Fujita, Motoaki}, issue = {2}, journal = {同志社スポーツ健康科学, Doshisha Journal of Health and Sports Science}, month = {Mar}, note = {重症心身障害のある成人に対するムーブメント教育プログラムの影響を明らかにすることが目的である。4人の成人重症心身障害者に対してムーブメント教育プログラムを3年間提供し、その影響をムーブメント教育プログラムアセスメントII(MEPA-II)によって評価した。 その結果、重症心身障害のある成人の場合、姿勢、移動、操作、コミュニケーション領域とも発達のばらつきが見られることなどが明らかになった。また、重症心身障害者の発達のパターンは個人により非常に多様であることが明らかになった。, The purpose of this study is to clarify the effect of movement education program on adults with severely multiple-disabilities. The movement education program was provided to four adults with severely multiple-disabilities for three years. The effect of it was evaluated by movement education program assessment II (MEPA-II). As the results of the program, it was found that the development of the adults ware not sequential in all four fields, the posture field, the locomotion field, the manipulation field and the communication field. It was clarified that the pattern of development of the adults with severely multiple-disabilities was very various by the individual., 原著(Original investigation), application/pdf}, pages = {[1]--13}, title = {ムーブメント教育が重症心身障害者に及ぼす影響について}, year = {2010}, yomi = {フジタ, モトアキ} }